”För min känsla är, hur kan religionsundervisningen vara neutral, eller jag vet inte?” Sex gymnasielärares syn på den katolska och protestantiska religionsundervisningen och dess målsättningar i Baden-Württemberg
Abstract
Syftet med uppsatsen är att undersöka målsättningar med religionsundervisningen i delstaten Baden-
Württemberg. Uppsatsen undersöker hur målen beskrivs i ämnesplanerna för protestantisk respektive katolsk
religionsundervisning, hur sex lärare på Gymnasium ser på målen med den undervisning de bedriver samt hur de
förhåller sig till ämnesplanernas målsättningar. Ytterligare ett syfte är att visa hur man bedriver
religionsundervisning i en tillsynes lik kontext som Sverige och Danmark.
Materialet består av ämnesplaner i religionskunskap för Gymnasium, skolformen motsvarar det svenska
gymnasiet, och samtalsintervjuer med sex lärare. För att genomföra studien har jag använt mig av kvalitativa
samtalsintervjuer som sedan transkriberats. Allt material är omformat till text. Senare vid analysen har texterna
blivit kritiskt granskade med hjälp av diskursanalys utifrån valda kategorier. Teoretiskt sett har forskaren tagit
avstamp i kritisk diskursanalys.
Jag kommer fram till att målen i ämnesplanerna beskrivs med fokus på elevernas egna religiösa tradition. Det
är även hur lärarna beskriver målen med den religionsundervisning de bedriver. Det handlar mer om att eleverna
ska lära sig hur man är en god kristen än om att tillförskaffa sig kunskaper om religion och religioner. Lärarna
förhåller sig inte väl till ämnesplanens målsättningar, de följer istället deras lokala ämnesplan och läroboken.
Uppsatsen har stor betydelse för läraryrket. Undersökningen visar på hur man bedriver religionsundervisning
i till synes likartade länder. Det skapar även en debatt inom mig i hur religionsundervisningen bör vara och hur
jag ska kunna utvecklas på bästa sätt som lärare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Johansson, Erika
Keywords
Baden-Württemberg
kritisk diskursanalys
läroplan
Language
sv