• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”För min känsla är, hur kan religionsundervisningen vara neutral, eller jag vet inte?” Sex gymnasielärares syn på den katolska och protestantiska religionsundervisningen och dess målsättningar i Baden-Württemberg

Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att undersöka målsättningar med religionsundervisningen i delstaten Baden- Württemberg. Uppsatsen undersöker hur målen beskrivs i ämnesplanerna för protestantisk respektive katolsk religionsundervisning, hur sex lärare på Gymnasium ser på målen med den undervisning de bedriver samt hur de förhåller sig till ämnesplanernas målsättningar. Ytterligare ett syfte är att visa hur man bedriver religionsundervisning i en tillsynes lik kontext som Sverige och Danmark. Materialet består av ämnesplaner i religionskunskap för Gymnasium, skolformen motsvarar det svenska gymnasiet, och samtalsintervjuer med sex lärare. För att genomföra studien har jag använt mig av kvalitativa samtalsintervjuer som sedan transkriberats. Allt material är omformat till text. Senare vid analysen har texterna blivit kritiskt granskade med hjälp av diskursanalys utifrån valda kategorier. Teoretiskt sett har forskaren tagit avstamp i kritisk diskursanalys. Jag kommer fram till att målen i ämnesplanerna beskrivs med fokus på elevernas egna religiösa tradition. Det är även hur lärarna beskriver målen med den religionsundervisning de bedriver. Det handlar mer om att eleverna ska lära sig hur man är en god kristen än om att tillförskaffa sig kunskaper om religion och religioner. Lärarna förhåller sig inte väl till ämnesplanens målsättningar, de följer istället deras lokala ämnesplan och läroboken. Uppsatsen har stor betydelse för läraryrket. Undersökningen visar på hur man bedriver religionsundervisning i till synes likartade länder. Det skapar även en debatt inom mig i hur religionsundervisningen bör vara och hur jag ska kunna utvecklas på bästa sätt som lärare.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/38676
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_38676_1.pdf (709.6Kb)
Datum
2015
Författare
Johansson, Erika
Nyckelord
Baden-Württemberg
kritisk diskursanalys
läroplan
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV