• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den tuffe byggnadsarbetaren - en etnografisk studie av att bli man på ett praktiskt mansdominerat gymnasieprogram

Abstract
Inom en svensk utbildningssociologisk kontext har identitetskonstruktion hos unga män ägnats allt mer uppmärksamhet då gruppen tenderar att underprestera inom utbildningssystemet. Teorier baserade på Connells begrepp antipluggkultur dominerar fältet. Denna studie avser att nyansera förståelsen av denna teoribildning genom att undersöka en homogen vit arbetarklasskontext. Syftet med denna kritisk-etnografiska studie av lärare och elever på ett mansdominerat praktiskt program är att kartlägga och analysera den lokala genusregimen. Den metod som valts för att undersöka vad som präglar den specifika kontexten är deltagande observation. De frågeställningar som studien strävar efter att besvara är: 1) Vilken typ av maskulinitet reproducerar och/eller transformerar undersökta lärare och elever? 2) På vilket sätt präglas denna identitetskonstruktion av den specifika kontexten? Maskulinitetsbegreppet kommer alltså att nyanseras genom att bidra med exempel på hur det kan upplevas vara att socialiseras in i en svensk senkapitalistisk arbetarklassmaskulinitet. Genom ett dialektiskt förhållningssätt mellan teori och material har den lokala genusregimen använts som språngbräda för att utveckla och ifrågasätta teorin. Studiens resultat bekräftade mestadels de inom fältet dominerande teorierna men materialet reser delvis nya frågetecken. Hur lärarnas passivitet i förhållande till eleverna bidrar till reproduktionen av antipluggkulturen samt hur lärarnas egna identitetsdispositioner och hur kontextens rumsliga förutsättningar bidrar till denna reproduktion är frågor som studien belyser. Begreppet den tuffe byggnadsarbetaren framstod i materialet som extra betydelsefullt för förståelsen av både lärarnas och elevernas identitetsbygge.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/38684
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_38684_1.pdf (753.4Kb)
Date
2015
Author
Johansson, Erik
Keywords
0
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV