Varför har vi läxor? En undersökning om lärares syfte med läxor
Abstract
Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att ta reda på av vilken anledning lärare inom grundskolan ger läxor och vilka
pedagogiska intentioner som ligger bakom. Vår huvudfråga är vilken den främsta anledningen är till att lärare
ger läxor. För att undersöka vad lärare har för syfte med att ge läxor har vi gjort en enkätundersökning på fyra
kommunala grundskolor bland lärare som arbetar i år F-9. Dessutom har vi tittat på tidigare forskning om läxor
och den politiska debatten i media. Det vi kom fram till är att det finns en splittrad syn på syftet med läxor bland
lärare, men i vår undersökning blev resultatet att det främsta syftet med läxor är färdighetsträning. Två andra
orsaker till att ge läxor var att lära eleverna att ta ansvar och att öva upp studietekniken. Det verkar finnas en
läxtradition på skolorna och därför anser vi det viktigt att ha ett utarbetat syfte med att ge läxor och att dessa
bidrar till elevernas lärande. Läxor tas inte upp i dagens läroplan eller i lärarutbildningen men det upptar ändå en
stor del av skolans verksamhet därför är det viktigt att lärare reflekterar och problematiserar metoden läxor så att
de inte bara ges av gammal vana.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Johansson, Linda
Törnqvist, Maria
Language
sv