• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hållbar utveckling i skolämnet Hem- och konsumentkunskap Hur lärare i ämnet undervisar sina elever i hållbar utveckling

Sammanfattning
Sammanfattning: Överdriven matkonsumtion och ohälsa ökar allt mer trots samhällets olika riktlinjer och information kring dessa faktorers påfrestningar för den hållbara utvecklingen, utifrån miljö och hälsa. Detta sätts i relation till skolans ansvar, kring att utbilda eleverna i ämnet. Syftet med studien är att belysa hur lärare i Hem- och konsumentkunskap (HKK) upplever att de undervisar sina elever i hållbar utveckling, kring miljö och hälsa. Studien har genom intervjuer med fem lärare från olika skolor i Göteborg tagit reda på vad lärarna anser vara viktigt att undervisa sina elever om, i hållbar utveckling utifrån de två perspektiven. Studien undersöker även hur lärarna planerar sin undervisning, samt hur de tar reda på vilka kunskaper eleverna har i ämnet. Resultatet visar att lärarna anser att det är viktigt att undervisa i hållbar utveckling, och att de undervisar eleverna i ämnet på en grundläggande nivå som blir mer och mer avancerad, i takt med att eleverna får ökade kunskaper och förståelse när de kommer högre upp i årskurserna. Däremot visar resultatet även att lärarna känner sig stressade av att hinna undervisa eleverna i alla olika delar som ämnet har. Detta skulle kunna leda till att eleverna inte får de fördjupade kunskaper som lärarna skulle vilja att de fick inom hållbar utveckling. Lärarna beskriver att de ständigt måste prioritera vad de ska undervisa eleverna kring, för att uppnå Skolverkets riktlinjer för ämnet, vilket skulle kunna innebära att lärarna behöver ökade kunskaper kring hur de kan planera undervisningen för att ge eleverna ytterligare kunskaper i ämnet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/38690
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_38690_1.pdf (917.4Kb)
Datum
2015
Författare
Kullenbäck Balafoutis, Saga
Nyckelord
Hållbar utveckling
hälsa
miljö
Lgr11
grundskol
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV