• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hemkunskap i träningsskolan – En kvalitativ intervjustudie om hur hemkunskap används i träningsskolan

Abstract
Sammanfattning Under ett par VFU-perioder i min lärarutbildning upptäckte jag att ”hemkunskap” användes inom träningsskolan, trots att ämnet hem- och konsumentkunskap inte existerar inom den skolformen. Därigenom föddes idén till denna studie. Studiens syfte är att jämföra huruvida två träningsskolor använder hemkunskap i sin undervisning samt hur de i så fall kopplar undervisningen till träningsskolans ämnesområden. Intervjuer gjordes med ansvariga lärare på en skola i Västra Götaland och en skola i Norrbotten och dessa analyserades sedan enligt SWOT-modellen. Studien visar att hemkunskap används på de båda skolorna som deltagit i studien, att samtliga ämnesområden kan kopplas till ämnet (mer eller mindre) och att samtliga lärare och rektorer ansåg hemkunskap vara ett ämne med många styrkor och ett ämne som gav eleverna möjligheter att utvecklas till självständiga individer. Studien visar också att vissa svagheter och möjliga hot finns med undervisningen, men att dessa främst var kring organisationen runt undervisningen. Organisationen åsidosattes ibland, schemaläggningen var inte optimal och eleverna delade kök med andra vilket ofta resulterade i oordning. Det framkom också att träningsskoleelever tillhör en utsatt grupp i samhället men att hemkunskap var en bra undervisningsform för att göra eleverna mer självständiga och delaktiga. Studien ger förhoppningsvis ny och användbar information som kan vara till hjälp för personer som undrar om och hur hemkunskap används inom träningsskolan. Studien kan förhoppningsvis även vara till hjälp för lärare som på något sätt kommer i kontakt med träningsskolan och dess hemkunskapsundervisning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/38691
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_38691_1.pdf (807.0Kb)
Date
2015
Author
Lindblom, Emma
Keywords
Grundsärskolan
Hem- och konsumentkunskap
Hemkuns
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV