Visa enkel post

dc.contributor.authorDanilov, Pavelsv
dc.date.accessioned2015-04-14T13:26:32Z
dc.date.available2015-04-14T13:26:32Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38710
dc.description.abstractProblemlösning är en av de fem förmågor som skall utvecklas av elever i ämnet matematik, vilket ställer krav både på elevers kunskaper i ämnet och på deras läsförståelse. Syftet med denna studie är att undersöka en eventuell förekomst av skillnader mellan tjejer och killar i deras prestationer under ett provtillfälle med avseende på läsförståelse. Frågan är intressant då tidigare studier tyder på en fallande trend i både elevers matematikkunskaper och läsförståelse. Samtidigt bleknar pojkarnas dominans i ämnet bort då tjejer kommer ifatt. För att uppnå syftet genomfördes prov i fem olika klasser i årskurs nio på en skola i Västra Götaland. Varje prov innehöll fyra frågor formulerade med matematiskt språk och fyra frågor formulerade i text. Elevernas svar analyserades i två steg. Först jämfördes lösningsfrekvenser mellan könen sedan avkodades alla felaktiga svar för att undersöka om dessa fel låg i matematiken eller i läsförståelsen. Resultaten visar på att tjejer presterar allmänt bättre i samband med dessa matematikprov. Skillnader mellan könen är något större när det gäller frågor formulerade i text. Begränsat antal elever och stora bortfall av elever som hoppar över frågor på grund av svårighetsgraden hämmar reliabiliteten i studien. Generaliserbarheten av resultaten utanför urvalets ramar är omöjlig. Sammanfattningsvis tyder resultaten på att läsförståelse är en viktig del av dagens skolmatematik och därmed också bör vara en del av undervisningen i matematiken.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectmatematiksv
dc.subjectkönsv
dc.subjectgenussv
dc.subjectprestationsv
dc.subjectprestation på psv
dc.titleKönsskillnader i matematikprestationer under provtillfällen – en informantstudie på en högstadieskolasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post