"...den är A och O i allt vi gör..." en studie kring förskollärares erfarenheter av läroplanen före införandet 1998 fram till idag
Sammanfattning
Syfte: Syftet med vår studie var att undersöka och beskriva förskollärares erfarenheter före införandet av förskolans
läroplan, Lpfö98, 1998 fram till idag.
Huvudfråga: För att besvara syftet med vår studie satte vi upp tre frågor som vi anser är besvarade i resultatet.
Frågorna handlade om vilka föreställningar förskollärarna hade om läroplanen kring införandet, hur de uppfattar att
uppdraget och yrkesrollen förändrats, samt vilka yttre faktorer de anser har varit betydande för
implementeringsprocessen.
Metod och material: Som metod valde vi att göra en kvalitativ studie med ostrukturerade intervjuer och
kompletterande observationer. Studien bestod av intervjuer med nio förskollärare, på 5 olika förskolor, samt
observationer på respektive förskollärares avdelning. Frågorna vi ställde berörde områdena: Införandet,
Konsekvenser av införandet samt Förutsättningar för införandet.
Resultat: Resultatet av undersökningen visade att samtliga förskollärare var positiva till införandet av läroplanen,
men att de flesta inte hade några direkta kunskaper om dess innehåll före införandet 1998. När det gällde
pedagogernas uppfattningar om uppdraget och yrkesrollens förändring sedan införandet, skiljde sig svaren åt. Den
största förändringen som de flesta poängterade var den ökade medvetenheten för dem som pedagoger. De faktorer
som visade sig vara betydande för implementeringsprocessen var ledningens inställning samt i vilken utsträckning
och form fortbildning ägt rum.
Diskussion: Resultatet har visat att alla förskollärare svarar att de arbetar efter läroplanen trots att de flesta menar att
läroplanen i sin helhet inte är genomförbar. Vi har förstått att implementeringen av läroplanen är en process som
fortfarande pågår och där de intervjuade kommit olika långt, vilket visat sig ha betydelse för på vilket sätt läroplanen
används i verksamheten. Detta är något vi även kunnat se vid observationerna. Vi tror att arbetet har relevans för
blivande pedagoger genom att det beskriver och ger en bild av hur de verksamma, som i många fall blir de
nyutexaminerade lärarnas kollegor, ser på och förhåller sig till läroplanen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Fransson, Emmy
Wessman, Hanna
Nyckelord
Förskolans läroplan (Lpfö98)
Språk
sv