Den formella och informella leken - arenor för språkutveckling
Abstract
Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur vida förskollärare arbetar med formell och informell lek
som ett verktyg för språkutveckling. Vi vill också veta hur och i vilken utsträckning de arbetar
med detta.
Frågeställning:
· Vi vill undersöka om leken är språkutvecklande?
· Arbetar lärarna medvetet med språkutveckling i både den formella och informella
leken?
· Hur arbetar lärarna med språkutveckling i den formella och informella leken?
· I vilken utsträckning ser pedagogerna sig själva som en aktiv del av barnens
språkutveckling?
Metod: Vi valde en kvalitativ metod där vi intervjuade fem förskollärare. Tre av dessa lärare
arbetar på syskonavdelningar där barnen är ett till fem år och två av lärarna arbetar i en
förskoleklass där barnen är sex år. Vi genomförde intervjuerna på deras arbetsplats och de tog
cirka femton minuter. Samtliga intervjuer spelades in för att vi senare skulle kunna och
sammanställa och bearbeta dem.
Resultat: Vi har kommit fram till att både den formella och informella leken är
språkutvecklande. Lärarna vi intervjuat arbetar med språkutveckling genom leken på olika
sätt och har därför lite olika uppfattningar hur man kan gå till väga med arbetet. Leken är av
stor betydelse för barnens lärande och språkutveckling och genom att aktivt arbeta med leken
som redskap kan man lägga en bra grund för lekens utvecklingsprocess.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Tengblad, Kelly
Hansson, Maria
Keywords
formell lek
informell lek
språkutveckling.
Language
sv