• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den formella och informella leken - arenor för språkutveckling

Sammanfattning
Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur vida förskollärare arbetar med formell och informell lek som ett verktyg för språkutveckling. Vi vill också veta hur och i vilken utsträckning de arbetar med detta. Frågeställning: · Vi vill undersöka om leken är språkutvecklande? · Arbetar lärarna medvetet med språkutveckling i både den formella och informella leken? · Hur arbetar lärarna med språkutveckling i den formella och informella leken? · I vilken utsträckning ser pedagogerna sig själva som en aktiv del av barnens språkutveckling? Metod: Vi valde en kvalitativ metod där vi intervjuade fem förskollärare. Tre av dessa lärare arbetar på syskonavdelningar där barnen är ett till fem år och två av lärarna arbetar i en förskoleklass där barnen är sex år. Vi genomförde intervjuerna på deras arbetsplats och de tog cirka femton minuter. Samtliga intervjuer spelades in för att vi senare skulle kunna och sammanställa och bearbeta dem. Resultat: Vi har kommit fram till att både den formella och informella leken är språkutvecklande. Lärarna vi intervjuat arbetar med språkutveckling genom leken på olika sätt och har därför lite olika uppfattningar hur man kan gå till väga med arbetet. Leken är av stor betydelse för barnens lärande och språkutveckling och genom att aktivt arbeta med leken som redskap kan man lägga en bra grund för lekens utvecklingsprocess.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3878
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2611-009.pdf (336.8Kb)
Datum
2007
Författare
Tengblad, Kelly
Hansson, Maria
Nyckelord
formell lek
informell lek
språkutveckling.
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV