Hur barn upplever Datortomografiundersökning
How children perceive Computed Tomography Examination
Abstract
Sammanfattning: Introduktion: Att arbeta med barn på barnröntgenavdelning innebär ett annat bemötande jämfört med vuxna patienter. Datortomografi är en undersökning som kräver samspel mellan barn och röntgenpersonalen för att nå ett förväntat resultat. Eftersom undersökningen kräver mycket kan barns upplevelser variera. Syfte: Syftet med denna studie är att belysa barns upplevelser i samband med Datortomografiundersökningar. Metod: En litteraturöversikt utfördes för att få närmare överblick på forskningsområdet. Analysen av artiklarna resulterade i ett tema och fyra subteman som utförligt besvarade på studies syfte och frågeställningar. Resultat: Genom olika faktorer så som röntgenpersonalens bemötande, anpassad miljö, kommunikations-, informationssätt, närstående närvaro eller olika hjälpmedel kan barns upplevelser förbättras och leda till att undersökningen blir utfört smidigare och lättare utan onödiga komplikationer. Slutsats: Kunskapen om barns upplevelser av Datortomografiundersökning skall ständigt utveckas och röntgenpersonalens bemötande är av stor betydelse. Att utföra en Datortomografiundersökning på barn utan negativa upplevelser är en utmaning som kräver god kunskap om barns mognadsutveckling och upplevelse. Analysen av artiklarna visade att barns vanliga upplevelser av Datortomografiundersökning var smärta, rädsla och stress. Röntgenpersonalen skall ständigt sträva efter en förbättring av de obehagliga upplevelserna och ge barnen ett positivt intryck av undersökingen.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-05-01Author
Zara Zara, Macarena
Kaminska, Anna
Keywords
Barn
upplevelser
DT-undersökning
Röntgensjuksköterska
Language
swe