Show simple item record

dc.contributor.authorFritzén, Annaswe
dc.contributor.authorKarlsson, Martinswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:51Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:51Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3887
dc.description.abstractSyfte I vårt examensarbete avser vi att studera sambandet mellan elevers engagemang och elevinflytande över det egna lärandet, dels för att inflytande lyfts fram som något viktigt i Lpo 94, dels för att en av de viktigaste uppgifterna en lärare står inför är att engagera eleverna. Detta vill vi göra genom att fråga om de kan påverka arbetsmetoder och innehåll i lektioner samt om detta då leder till ökat engagemang. Vi vill ta reda på hur eleverna ser på sin egen inlärningssituation och om de upplever att de har inflytande över och känner sig delaktiga i sitt eget lärande. Metod och material Eftersom vi var intresserade av frågor med karaktären hur många, t.ex. hur många elever som upplever att de har inflytande över sitt eget lärande, valde vi att använda oss av en kvantitativ undersökning, i form av en enkät, med såväl slutna (bestämda) som öppna (fria) svarsalternativ. Resultat Ett intressant resultat visar att om eleverna upplever att de kan bestämma "mycket" vad gäller arbetsmetoder och att arbetsmetoden "passar bra", upplever 96 % av eleverna att de är mycket engagerade. Men när eleverna upplever att de får vara med och bestämma arbetsmetoder men arbetsmetoden inte passa dem, sjunker antalet elever som upplever sig "mycket" engagerade till 40 %.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectDelaktighetswe
dc.subjectInflytandeswe
dc.subjectEngagemangswe
dc.subjectLärande ochswe
dc.titleLeder inflytande över skolarbetet till engagemang?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record