• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mångkultur och värdekonflikter. En fallstudie av en grundskola och en analys av skolans värdegrund i ett maktperspektiv

Abstract
Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur arbetet med den värdegrund samt de mål och riktlinjer som finns uppsatta i skolans styrdokument tar sig till uttryck i en etniskt och religiöst mångkulturell skola. Dessutom ska komplexiteten kring värden och värdeneutralitet inom svenska skolan belysas. Huvudfråga Huvudfrågan denna studie söker besvara är: Vilka spänningar/konflikter kan uppstå på en skola då elever med skilda kulturer och religioner möter de värden och mål som är definierade i de nationella styrdokument som reglerar skolans verksamhet? Metod och material Uppsatsen är baserad på tre studier: en teoretisk, en dokumentanalys och en intervjustudie. Den teoretiska studien försöker förklara skola och mångkultur ur ett maktperspektiv. Dokumentanalysen har gjorts på grundskolans läroplan Lpo 94, för att definiera de värden som finns där och som skolans verksamhet vilar på. Intervjusrudien är en kvalitativ fallstudie av en grundskola i Göteborg, vilken jag kallar Aspskolan. Genom att utföra kvalitativa intervjuer med Aspskolans rektor, skolsköterska, samt tre lärare önskade jag ta reda på vilka värdekonflikter som förekommer på skolan mellan skolan som institution och eleverna. Resultat Den teoretiska studien visar att skolverksamheten kan ses ur ett maktperspektiv, där lärarna och den svenska skolan som institution innehar en maktposition gentemot eleverna. Värdeanalysen av Lpo 94 visar att grundskolans läroplan är inte värdefri, utan vilar tvärt emot på ett antal grundläggande värden som demokrati, jämställdhet, tillvaratagande av mångkultur osv. Resutltatet av intervjustudien visar att värdekonflikter gällande demokrati, det svenska kulturarvet, jämställdhet och könsroller, samt gällande synen på samarbete med hem och skola förekommer på Aspskolan. Också inom idrottsundervisningen förekommer värdekonflikter. Den största konflikten personalen på Aspskolan brottas med verkar vara den att det svenska kulturarvet och bestämda värden enligt läroplanen ska förankras hos eleverna, samtidigt som detta styrdokument uppmanar till värdepluralism.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3899
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2480-10.pdf (180.1Kb)
Date
2007
Author
Nilsson, Maria
Keywords
värdespänning/konflikt
institutionell/strukturell
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV