Mångkultur och värdekonflikter. En fallstudie av en grundskola och en analys av skolans värdegrund i ett maktperspektiv
Abstract
Syfte
Syftet med denna studie är att undersöka hur arbetet med den värdegrund samt de mål och riktlinjer som finns
uppsatta i skolans styrdokument tar sig till uttryck i en etniskt och religiöst mångkulturell skola. Dessutom ska
komplexiteten kring värden och värdeneutralitet inom svenska skolan belysas.
Huvudfråga
Huvudfrågan denna studie söker besvara är: Vilka spänningar/konflikter kan uppstå på en skola då elever med
skilda kulturer och religioner möter de värden och mål som är definierade i de nationella styrdokument som
reglerar skolans verksamhet?
Metod och material
Uppsatsen är baserad på tre studier: en teoretisk, en dokumentanalys och en intervjustudie. Den teoretiska
studien försöker förklara skola och mångkultur ur ett maktperspektiv. Dokumentanalysen har gjorts på
grundskolans läroplan Lpo 94, för att definiera de värden som finns där och som skolans verksamhet vilar på.
Intervjusrudien är en kvalitativ fallstudie av en grundskola i Göteborg, vilken jag kallar Aspskolan. Genom att
utföra kvalitativa intervjuer med Aspskolans rektor, skolsköterska, samt tre lärare önskade jag ta reda på vilka
värdekonflikter som förekommer på skolan mellan skolan som institution och eleverna.
Resultat
Den teoretiska studien visar att skolverksamheten kan ses ur ett maktperspektiv, där lärarna och den svenska
skolan som institution innehar en maktposition gentemot eleverna. Värdeanalysen av Lpo 94 visar att
grundskolans läroplan är inte värdefri, utan vilar tvärt emot på ett antal grundläggande värden som demokrati,
jämställdhet, tillvaratagande av mångkultur osv. Resutltatet av intervjustudien visar att värdekonflikter gällande
demokrati, det svenska kulturarvet, jämställdhet och könsroller, samt gällande synen på samarbete med hem och
skola förekommer på Aspskolan. Också inom idrottsundervisningen förekommer värdekonflikter. Den största
konflikten personalen på Aspskolan brottas med verkar vara den att det svenska kulturarvet och bestämda värden
enligt läroplanen ska förankras hos eleverna, samtidigt som detta styrdokument uppmanar till värdepluralism.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Nilsson, Maria
Keywords
värdespänning/konflikt
institutionell/strukturell
Language
sv