• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mångkultur och värdekonflikter. En fallstudie av en grundskola och en analys av skolans värdegrund i ett maktperspektiv

Sammanfattning
Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur arbetet med den värdegrund samt de mål och riktlinjer som finns uppsatta i skolans styrdokument tar sig till uttryck i en etniskt och religiöst mångkulturell skola. Dessutom ska komplexiteten kring värden och värdeneutralitet inom svenska skolan belysas. Huvudfråga Huvudfrågan denna studie söker besvara är: Vilka spänningar/konflikter kan uppstå på en skola då elever med skilda kulturer och religioner möter de värden och mål som är definierade i de nationella styrdokument som reglerar skolans verksamhet? Metod och material Uppsatsen är baserad på tre studier: en teoretisk, en dokumentanalys och en intervjustudie. Den teoretiska studien försöker förklara skola och mångkultur ur ett maktperspektiv. Dokumentanalysen har gjorts på grundskolans läroplan Lpo 94, för att definiera de värden som finns där och som skolans verksamhet vilar på. Intervjusrudien är en kvalitativ fallstudie av en grundskola i Göteborg, vilken jag kallar Aspskolan. Genom att utföra kvalitativa intervjuer med Aspskolans rektor, skolsköterska, samt tre lärare önskade jag ta reda på vilka värdekonflikter som förekommer på skolan mellan skolan som institution och eleverna. Resultat Den teoretiska studien visar att skolverksamheten kan ses ur ett maktperspektiv, där lärarna och den svenska skolan som institution innehar en maktposition gentemot eleverna. Värdeanalysen av Lpo 94 visar att grundskolans läroplan är inte värdefri, utan vilar tvärt emot på ett antal grundläggande värden som demokrati, jämställdhet, tillvaratagande av mångkultur osv. Resutltatet av intervjustudien visar att värdekonflikter gällande demokrati, det svenska kulturarvet, jämställdhet och könsroller, samt gällande synen på samarbete med hem och skola förekommer på Aspskolan. Också inom idrottsundervisningen förekommer värdekonflikter. Den största konflikten personalen på Aspskolan brottas med verkar vara den att det svenska kulturarvet och bestämda värden enligt läroplanen ska förankras hos eleverna, samtidigt som detta styrdokument uppmanar till värdepluralism.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3899
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2480-10.pdf (180.1Kb)
Datum
2007
Författare
Nilsson, Maria
Nyckelord
värdespänning/konflikt
institutionell/strukturell
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV