• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Framtidens föräldrakontakt ­Internet som ny kanal mellan hem och skola

Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka nya former för kommunikation Internet kan erbjuda mellan hem och skola och vad det kan innebära för relationen dem emellan. Våra frågeställningar är: Vilka nya kontaktvägar har Internet öppnat upp för? Hur utnyttjar skolorna Internet i sin kommunikation med hemmen? Vilka för- och nackdelar finns med Internet som kontaktväg mellan skola och hem? Vad innebär det för skolans och lärarnas relation till sin omgivning? Vår undersökning bygger på en allmän kartläggning av hemsidorna till samtliga kommunala grundskolor i Göteborg som har upp till år nio på sina skolor. Kartläggningen har mynnat ut i en fallstudie av tre skolor som använder Internet på ett "nytt" sätt i kontakten med vårdnadshavarna. I fallstudien kombineras analys av skolornas hemsidor med informantintervjuer. Vårt resultat har visat att skolor använder Internet som kommunikationsväg genom e-post, hemsidor, projektrum och frånvarorapportering. Internet kan inte ersätta de redan förekommande kommunikationsvägarna mellan hem och skola men är ett bra komplement. Fördelarna är att man kan lättare nå varandra via internetbaserad kommunikation, samt att vårdnadshavarna kan bli mer delaktiga i skolans arbete genom den insyn en del program kan ge som bland annat diskussionsforum, redovisningsmöjligheter och frånvarorapportering. Nackdelar med dessa nya kommunikationsvägar är att alla uppgifter om eleven enligt lag inte får avhandlas via Internet samt att man tappar den personliga kontakten. Den största nackdelen är dock att alla inte har tillgång till Internet. De nya kontaktvägar som skapats genom Internet har gjort det lättare att hålla kontakt med vårdnadshavare och kontakten har ökat. En förståelse för elevens situation är viktig för att kunna möta eleven på hans eller hennes egen nivå i undervisningen, vilket underlättas av en god relaion med vårdnadshavarna. Vissa program skapar en större insyn för vårdnadshavarna, vilket har både för- och nackdelar för lärarprofessionen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3905
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2480-03.pdf (414.6Kb)
Datum
2007
Författare
Mabäcker, Emma
Jonsson, Carolina
Nyckelord
föräldrakontakt
Internet
relation
kommunikation
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV