• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att förstå matematik. Om lärares roll och arbete samt deras syn på ämnesintegrering

Sammanfattning
Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur lärare i grundsärskola arbetar ämnesintegrerat med problemlösningar i matematik. De centrala frågeställningarna i studien är: • Hur arbetar lärarna med läs-, ord- och begreppsförståelse i samband med matematisk problemlösning? • Hur arbetar lärarna med stöd och anpassning vid undervisningssituationer? • Hur upplever lärarna betydelsen av interaktion vid problemlösningar i matematik? Teori: Studien har en teoretisk del som kort beskriver det specialpedagogiska- och sociokulturella perspektivet. I litteratur- och forskningsgenomgången lyfts lärarens roll och betydelse i undervisningen, samt ämnesintegrering där lärarnas inverkan, interaktion och anpassning ger elever förutsättningar att förstå matematiska problemlösningar. Studien berör även konsekvenser som kan orsakas då brister av förståelse i matematik förekommer. Metod: Vårt arbete har inspirerats av etnografisk forskningsansats och är kvalitativ. De metoder som använts är observationer, intervjuer och videofilmning. Vi har observerat tre lärare som undervisar i grundsärskolan år 7-9. Observationerna genomfördes under matematiklektioner, där undervisningen dokumenterades genom videofilmning. Vid intervjuerna valde vi att utgå från kvalitativ forskningsintervju. I analysen undersöktes det transkriberade datamaterialet från observationerna och intervjuerna, för att få insikt om hur lärarna arbetar och ser på ämnesintegrerat arbetssätt vid matematiska problemlösningar. Resultat: Lärarna som deltog i studien arbetade till stor del med individuell undervisning, där de arbetar i böcker, men det förekommer även ämnesintegrering samt interaktion i olika hög utsträckning. Lärarna i studien arbetar begränsat med texternas innehåll och budskap i matematik, däremot arbetar de i högre grad med matematiska begrepp, vilket de anser är viktigt för att eleverna ska veta vad som krävs för att lösa uppgifter. Lärarna anser att problemlösning i matematik gynnas vid ämnesintegrering där matematiken kan ingå i olika sammanhang, men trots det sker det i en begränsad utsträckning. Resultatet visar även att lärarna använder konkret material och hjälpmedel, samt arbetar i olika sammanhang och miljöer för att se problemen utifrån olika perspektiv.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/39068
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_39068_1.pdf (350.2Kb)
Datum
2015-05-21
Författare
Abrahamsson, Annika
Bäckström, Gerd
Nyckelord
specialpedagogik
grundsärskola
ämnesintegrering
problemlösning i matematik
interaktion
läs-, ord- och begreppsförståelse
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
HT14 IPS06 SLP600
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV