Visar titlar:
Visas titlar 1-11 av 11
-
‘Am I being heard?’ The ‘voice of’ students with disability in higher education: A literature review
(Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2017-06-09)Research in higher education suggests the need for higher education to show greater understanding and awareness of the lived experiences of disabled students. These sources argue that knowledge and understanding of barriers ... -
Drama pedagogy in Nursing Education – Learning about care, encounters and communication
(Centre for Culture and Health, University of Gothenburg, 2019)A good understanding of communication skills is a core element of nursing education. High demands are placed upon nurses for professionalism and competence in their encounters with patients, relatives, colleagues and ... -
Drama Pedagogy in Nursing Education – Learning about Conflict Management
(Centre for Culture and Health, University of Gothenburg, 2019)Knowledge about conflict management is necessary in today’s increasingly stressful working environment in the health and medical system, because the working climate affects the staff and increases the risk of interpersonal ... -
Drama Pedagogy in Specialist Nursing Education in Care for Children – Learning about Conflict Management
(Centre for Culture and Health, University of Gothenburg, 2020)Knowledge of conflict management is necessary to avoid the negative impact conflicts can have on patients, relatives, students, healthcare staff, and healthcare organisations. This report examines the use of drama pedagogy ... -
Dramapedagogik i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar – studenters lärande om konflikthantering
(Centrum för kultur och hälsa, Göteborgs universitet, 2020)Kunskap om konflikthantering är nödvändig då konflikter kan ha en negativ påverkan på såväl patienter, närstående, studenter och vårdpersonal som hälso- och sjukvårdsorganisation. Föreliggande rapport handlar om att med ... -
Dramapedagogik i vårdutbildning – sjuksköterskestudenters lärande i omvårdnad med fokus på bemötande och kommunikation
(Centrum för kultur och hälsa, Göteborgs universitet, 2016)Kunskap om bemötande och kommunikation är centralt i sjuksköterskeutbildningen. I den framtida yrkesrollen ställs höga krav på professionalitet och kompetens i mötet med patienter, närstående, kollegor och studenter. Ett ... -
Dramapedagogik i vårdutbildning – sjuksköterskestudenters lärande om konflikthantering
(Centrum för kultur och hälsa, Göteborgs universitet, 2018)Kunskap om konflikthantering är nödvändig i dagens alltmer stressfulla arbetsklimat inom hälso- och sjukvårdssystemet eftersom arbetsklimatet påverkar personalen och ökar risken för interpersonella konflikter. Om dessa ... -
Feministiska ambitioner i det teknovetenskapliga klassrummet
(Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2015-06-01)I denna artikel diskuteras svårigheter förenade med att omsätta feministiska ambitioner och genusvetenskapliga lärdomar i högre teknisk utbildning. Med utgångspunkt i en läsning av ett urval texter som diskuterar utbildning ... -
Kärleken till komplexiteten. En pedagogisk reflektion över svindelns nödvändighet i konstvetenskaplig undervisning.
(Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2015-06-01)I undervisningen i ämnet konst- och bildvetenskap ställs läraren inför utmaningen att hantera studenternas ibland frustrerade och vilsna möte med komplexa studieobjekt. I denna artikel ställer jag följande huvudfråga: På ... -
En reflektion kring constructive alignment
(Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2015-06-01)Hur ska vi universitetslärare förmedla de krav som vi ställer på våra studenter utifrån de program- och kursmål som formulerats? I denna text görs en teoretisk prövning av ett populärt svar på frågan. Åtminstone enligt en ... -
”Vi är nog inte så mycket sämre nu längre”. Didaktiska konsekvenser av erfarna pedagogers byte av undervisningsspråk.
(Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2017-11-13)Syftet med detta arbete är att undersöka konsekvenserna för undervisningens praktiska didaktik av erfarna pedagogers byte av undervisningsspråk. Bakgrunden är den förskjutning mot undervisning på engelska som skett i Sverige ...