Browsing Högskolepedagogisk skriftserie by Author "Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL)."
Now showing items 1-5 of 5
-
‘Am I being heard?’ The ‘voice of’ students with disability in higher education: A literature review
Lane, Linda (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2017-06-09)Research in higher education suggests the need for higher education to show greater understanding and awareness of the lived experiences of disabled students. These sources argue that knowledge and understanding of barriers ... -
Feministiska ambitioner i det teknovetenskapliga klassrummet
Ottemo, Andreas (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2015-06-01)I denna artikel diskuteras svårigheter förenade med att omsätta feministiska ambitioner och genusvetenskapliga lärdomar i högre teknisk utbildning. Med utgångspunkt i en läsning av ett urval texter som diskuterar utbildning ... -
Kärleken till komplexiteten. En pedagogisk reflektion över svindelns nödvändighet i konstvetenskaplig undervisning.
von Rosen, Astrid (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2015-06-01)I undervisningen i ämnet konst- och bildvetenskap ställs läraren inför utmaningen att hantera studenternas ibland frustrerade och vilsna möte med komplexa studieobjekt. I denna artikel ställer jag följande huvudfråga: På ... -
En reflektion kring constructive alignment
Salmijärvi, Susanna (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2015-06-01)Hur ska vi universitetslärare förmedla de krav som vi ställer på våra studenter utifrån de program- och kursmål som formulerats? I denna text görs en teoretisk prövning av ett populärt svar på frågan. Åtminstone enligt en ... -
”Vi är nog inte så mycket sämre nu längre”. Didaktiska konsekvenser av erfarna pedagogers byte av undervisningsspråk.
Henning, Martin (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2017-11-13)Syftet med detta arbete är att undersöka konsekvenserna för undervisningens praktiska didaktik av erfarna pedagogers byte av undervisningsspråk. Bakgrunden är den förskjutning mot undervisning på engelska som skett i Sverige ...