• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur gör man uppror i rosa änglavingar? ­en studie om jämställdhetsarbeten i förskolan.

Abstract
Syftet med denna studie är att ta reda på hur man kan arbeta med jämställdhet i förskolan i enlighet med det som anges i styrdokumenten, enligt tidigare forskning, samt presentera exempel på detta. De frågeställningar som besvaras i denna studie är; vad finns det för riktlinjer i styrdokumenten beträffande jämställdhetsarbete i förskolan samt hur kan arbeten med genus och jämställdhet se ut på förskolor? Detta arbete grundar sig dels på en litteraturstudie och dels på en kvalitativ studie. Litteraturstudien grundar sig på en granskning av styrdokumenten; skollagen och läroplanerna samt litteratur som berör teorier och tidigare forskning inom ämnet. Det material på vilket vi baserar vårt resultat är en återgivelse av en studie kring ett par jämställdhetsprojekt samt en intervju vi genomfört. Vi ser att många förskolor idag inte lever upp till de krav och riktlinjer som skollagen och läroplanen föreskriver. Man saknar intresse, engagemang och kunskap. Vårt resultat visar ett aktivt jämställdhetsarbete kretsar kring följande punkter; pedagogens ansvar, observation och dokumentation av den egna verksamheten samt metoder för förändring. Det finns dock inte en metod för hur man arbetar med styrdokumentens skrivelser om jämställdhet. Varje förskola får utgå från sina behov. En brist på resurser får inte vara en anledning att välja bort jämställdhetsarbete. Vår slutsats är att man med ett genusmedvetet arbetssätt på en förskola har en god möjlighet att införliva de mål och riktlinjer som finns beträffande jämställdhet i skollag och läroplaner.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3916
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-1800-4.pdf (149.4Kb)
Date
2007
Author
Ströberg, Emilie
Jirestedt, Maria
Keywords
Genus
norm
jämställdhet
förskola
pedagogik
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV