• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur gör man uppror i rosa änglavingar? ­en studie om jämställdhetsarbeten i förskolan.

Sammanfattning
Syftet med denna studie är att ta reda på hur man kan arbeta med jämställdhet i förskolan i enlighet med det som anges i styrdokumenten, enligt tidigare forskning, samt presentera exempel på detta. De frågeställningar som besvaras i denna studie är; vad finns det för riktlinjer i styrdokumenten beträffande jämställdhetsarbete i förskolan samt hur kan arbeten med genus och jämställdhet se ut på förskolor? Detta arbete grundar sig dels på en litteraturstudie och dels på en kvalitativ studie. Litteraturstudien grundar sig på en granskning av styrdokumenten; skollagen och läroplanerna samt litteratur som berör teorier och tidigare forskning inom ämnet. Det material på vilket vi baserar vårt resultat är en återgivelse av en studie kring ett par jämställdhetsprojekt samt en intervju vi genomfört. Vi ser att många förskolor idag inte lever upp till de krav och riktlinjer som skollagen och läroplanen föreskriver. Man saknar intresse, engagemang och kunskap. Vårt resultat visar ett aktivt jämställdhetsarbete kretsar kring följande punkter; pedagogens ansvar, observation och dokumentation av den egna verksamheten samt metoder för förändring. Det finns dock inte en metod för hur man arbetar med styrdokumentens skrivelser om jämställdhet. Varje förskola får utgå från sina behov. En brist på resurser får inte vara en anledning att välja bort jämställdhetsarbete. Vår slutsats är att man med ett genusmedvetet arbetssätt på en förskola har en god möjlighet att införliva de mål och riktlinjer som finns beträffande jämställdhet i skollag och läroplaner.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3916
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-1800-4.pdf (149.4Kb)
Datum
2007
Författare
Ströberg, Emilie
Jirestedt, Maria
Nyckelord
Genus
norm
jämställdhet
förskola
pedagogik
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV