Hur gör man uppror i rosa änglavingar? en studie om jämställdhetsarbeten i förskolan.
Abstract
Syftet med denna studie är att ta reda på hur man kan arbeta med jämställdhet i förskolan i enlighet med det som
anges i styrdokumenten, enligt tidigare forskning, samt presentera exempel på detta. De frågeställningar som
besvaras i denna studie är; vad finns det för riktlinjer i styrdokumenten beträffande jämställdhetsarbete i
förskolan samt hur kan arbeten med genus och jämställdhet se ut på förskolor?
Detta arbete grundar sig dels på en litteraturstudie och dels på en kvalitativ studie. Litteraturstudien grundar sig
på en granskning av styrdokumenten; skollagen och läroplanerna samt litteratur som berör teorier och tidigare
forskning inom ämnet. Det material på vilket vi baserar vårt resultat är en återgivelse av en studie kring ett par
jämställdhetsprojekt samt en intervju vi genomfört. Vi ser att många förskolor idag inte lever upp till de krav och
riktlinjer som skollagen och läroplanen föreskriver. Man saknar intresse, engagemang och kunskap. Vårt resultat
visar ett aktivt jämställdhetsarbete kretsar kring följande punkter; pedagogens ansvar, observation och
dokumentation av den egna verksamheten samt metoder för förändring. Det finns dock inte en metod för hur
man arbetar med styrdokumentens skrivelser om jämställdhet. Varje förskola får utgå från sina behov. En brist
på resurser får inte vara en anledning att välja bort jämställdhetsarbete. Vår slutsats är att man med ett
genusmedvetet arbetssätt på en förskola har en god möjlighet att införliva de mål och riktlinjer som finns
beträffande jämställdhet i skollag och läroplaner.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Ströberg, Emilie
Jirestedt, Maria
Keywords
Genus
norm
jämställdhet
förskola
pedagogik
Language
sv