”Det ska vara varmare än i Sverige!” - En studie om svenska turisters motiv till träningsresor och betydelsen av destinationen i beslutsfattandet
Abstract
Hälsoturism har funnits i tusentals år, men just träningsturism är en turismgren som har växt fram i ett
snabbt tempo och fortsätter öka i populariteten bland resenärer. På grund av den växande populariteten
är det ett ämne som ska uppmärksammas mer i turismbranschen, och forskas om, för att utveckla en
förståelse för marknadssegmentet träningsturister. Av denna anledning har jag valt att studera svenska
turisters motiv till träningsresor och även undersöka betydelsen av träningsresans destination i
köpprocessen.
Studien utgår ifrån tre kvalitativa djupintervjuer med erfarna träningsturister, samt av kvantitativa
enkätundersökningar med svenska turister. Den kvalitativa metoden används för att undersöka
träningsturisters åsikter om destinationens betydelse vid valet av träningsresa, men även för att kunna
studera oberoende variabler till resemotiven. Den kvantitativa metoden undersöker turisters intresse
och resemotiv till träningsresa, och betydelsen av destinationen vid prioritering av resemotiv på ett
kvantifierbart sätt. Den teoretiska referensramen som studien använder sig av består av teorier om
turistens köpprocesser, motivationsteorier, produktgörandet av platser, och om tidigare forskning som
genomförts av specifikt träningsturismen.
Studiens resultat visar ett mönster bland turister som är intresserade av träningsresor och har utvecklat
ett primärmotiv. Resultatet av destinationens betydelse i köpprocessen vid val av träningsresor ledde till
en diskussion om träningsturismens hållbarhet som förhoppningsvis kan utvecklas inom fortsatt
forskning.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-06-01Author
Hein, Laura
Keywords
träningsturism
wellnessturism
motiv
destination
köpprocess
Series/Report no.
Kandidatuppsats i kulturgeografi med inriktning mot turismgeografi
2015/6
Language
swe