• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Economy and Society / Institutionen för ekonomi och samhälle (2013-)
  • Avdelning för kulturgeografi
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Economy and Society / Institutionen för ekonomi och samhälle (2013-)
  • Avdelning för kulturgeografi
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det ska vara varmare än i Sverige!” - En studie om svenska turisters motiv till träningsresor och betydelsen av destinationen i beslutsfattandet

Abstract
Hälsoturism har funnits i tusentals år, men just träningsturism är en turismgren som har växt fram i ett snabbt tempo och fortsätter öka i populariteten bland resenärer. På grund av den växande populariteten är det ett ämne som ska uppmärksammas mer i turismbranschen, och forskas om, för att utveckla en förståelse för marknadssegmentet träningsturister. Av denna anledning har jag valt att studera svenska turisters motiv till träningsresor och även undersöka betydelsen av träningsresans destination i köpprocessen. Studien utgår ifrån tre kvalitativa djupintervjuer med erfarna träningsturister, samt av kvantitativa enkätundersökningar med svenska turister. Den kvalitativa metoden används för att undersöka träningsturisters åsikter om destinationens betydelse vid valet av träningsresa, men även för att kunna studera oberoende variabler till resemotiven. Den kvantitativa metoden undersöker turisters intresse och resemotiv till träningsresa, och betydelsen av destinationen vid prioritering av resemotiv på ett kvantifierbart sätt. Den teoretiska referensramen som studien använder sig av består av teorier om turistens köpprocesser, motivationsteorier, produktgörandet av platser, och om tidigare forskning som genomförts av specifikt träningsturismen. Studiens resultat visar ett mönster bland turister som är intresserade av träningsresor och har utvecklat ett primärmotiv. Resultatet av destinationens betydelse i köpprocessen vid val av träningsresor ledde till en diskussion om träningsturismens hållbarhet som förhoppningsvis kan utvecklas inom fortsatt forskning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/39207
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
View/Open
Student essay (584.6Kb)
Date
2015-06-01
Author
Hein, Laura
Keywords
träningsturism
wellnessturism
motiv
destination
köpprocess
Series/Report no.
Kandidatuppsats i kulturgeografi med inriktning mot turismgeografi
2015/6
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV