• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Economy and Society / Institutionen för ekonomi och samhälle (2013-)
  • Avdelning för kulturgeografi
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Economy and Society / Institutionen för ekonomi och samhälle (2013-)
  • Avdelning för kulturgeografi
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det ska vara varmare än i Sverige!” - En studie om svenska turisters motiv till träningsresor och betydelsen av destinationen i beslutsfattandet

Sammanfattning
Hälsoturism har funnits i tusentals år, men just träningsturism är en turismgren som har växt fram i ett snabbt tempo och fortsätter öka i populariteten bland resenärer. På grund av den växande populariteten är det ett ämne som ska uppmärksammas mer i turismbranschen, och forskas om, för att utveckla en förståelse för marknadssegmentet träningsturister. Av denna anledning har jag valt att studera svenska turisters motiv till träningsresor och även undersöka betydelsen av träningsresans destination i köpprocessen. Studien utgår ifrån tre kvalitativa djupintervjuer med erfarna träningsturister, samt av kvantitativa enkätundersökningar med svenska turister. Den kvalitativa metoden används för att undersöka träningsturisters åsikter om destinationens betydelse vid valet av träningsresa, men även för att kunna studera oberoende variabler till resemotiven. Den kvantitativa metoden undersöker turisters intresse och resemotiv till träningsresa, och betydelsen av destinationen vid prioritering av resemotiv på ett kvantifierbart sätt. Den teoretiska referensramen som studien använder sig av består av teorier om turistens köpprocesser, motivationsteorier, produktgörandet av platser, och om tidigare forskning som genomförts av specifikt träningsturismen. Studiens resultat visar ett mönster bland turister som är intresserade av träningsresor och har utvecklat ett primärmotiv. Resultatet av destinationens betydelse i köpprocessen vid val av träningsresor ledde till en diskussion om träningsturismens hållbarhet som förhoppningsvis kan utvecklas inom fortsatt forskning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/39207
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
Fil(er)
Student essay (584.6Kb)
Datum
2015-06-01
Författare
Hein, Laura
Nyckelord
träningsturism
wellnessturism
motiv
destination
köpprocess
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats i kulturgeografi med inriktning mot turismgeografi
2015/6
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV