• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärobok som hjälpmedel

Abstract
Syfte Syftet med denna rapport är att undersöka på vilka grunder förlag ger ut läromedel i svenska för tidigare åldrar och vilka möjligheter pedagoger har att påverka materialet. Mer precist kommer vi undersöka hur ett läromedel blir så som det blir. Vi ska utreda hur processen går till och om det förlagen producerar motsvarar skolornas efterfrågan samt hur lärobokens roll i skolan har utvecklats genom tiderna och hur den ser ut nu. Vad styr innehållet i läromedel i Svenska för tidigare åldrar? Hur ser pedagogernas påverkan av innehållet i läromedlen i svenska för tidigare åldrar ut? Motsvarar utbudet av läromedel det pedagoger vill ha? Hur ser förlagens och författarnas roll ut i produktionen av nya läromedel? Hur ser lärobokens roll ut i skolan? Metod Vår undersökning består av tre huvuddelar: Telefonintervju med representanter från läromedelsförlag. Telefonintervju med läromedelsförfattare. Enkätundersökning av pedagogers roll i val av läromedel. Dessa följer vi upp med korta strukturerade intervjuer. Resultat Läromedel i svenska blir till på varierande sätt. Idén till läromedlen kommer oftast från författare eller pedagoger som saknar något på läromedelsmarknaden. Förlagens enda styrande dokument är aktuella läroplaner och kursplaner. Förlagen anser att pedagogernas påverkan på läromedel är olika stor. Över 80 % av de pedagoger som deltog i vår undersökning var helt nöjda med de läromedel de använder i svenskaundervisningen. Även ekonomin styr, förlagen konkurrerar på en fri marknad och rivaliserar om samma kunder Betydelse för läraryrket Genom att vara insatt i processen anser vi att pedagoger har större möjlighet att påverka läromedelsutformningen. Känner man till hur branschen arbetar tror vi att det inte blir ett lika stort steg att förmedla sina idéer till förlagen, vilket leder till att förlagen får fler idéer från aktiva lärare och undervisningen blir bättre. II
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3922
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-1350-6.pdf (182.8Kb)
Date
2007
Author
Strandberg, Anette
Malmin, Sara
Keywords
Läromedelsförlag
läromedel
lärobok
pedagog
för
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV