• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läroboken, fiende eller medarbetare?

Abstract
Sammanfattning I styrdokumenten för gymnasieskolan betonas betydelsen av kommunikationen och att utbildningen leder till bättre språkkunskaper. Läroboken i spanska Caminando de Nuevo 1 som undersöks i det här arbetet och som används i många skolor i spanskundervisning uppfyller inte de kraven. Enligt en rapport av Skolverket1 framgår det tydligt att läromedlet är mycket styrande på innehållet i undervisningen. Den positiva lärandesituationen enligt samma rapport talar för en undervisning där läroboken inte får den centrala rollen: "Undervisningen utgår ofta från texter och dialoger som eleverna själva producerar [...]." En annan granskning av Skolverket visar att många läroböcker är "onyanserade och stereotypa".3 Samtidigt säger erfarenheten att många lärare samt elever känner sig tryggare med en lärobok. Beatrice Arwidsson, lärare i engelska tror att "tidsbrist och osäkerhet [...] är några anledningar till att lärare inte vågar släppa läroboken".4 Tryggheten som många lärare upplever tack vore läroboken är kanske falsk. Vid det här läget är mitt syfte att undersöka i vilken utsträckning läroboken Caminando de Nuevo 1 anpassar sig efter elevernas och lärarnas förväntningar. Min population består av elever och lärare från Folkuniversitetet. Jag utgår jag ifrån följande antagande: Fortsättningsgrupperna kommer att ställa sig mer kritiska till boken än nybörjargrupperna. Metoden jag använder mig av består av två lika delar: 1) en enkätundersökning riktad till nybörjar- och fortsättningsgrupper i spanska; ) en intervjuundersökning riktad till fem lärare i spanska. Diskussionen kring den här lärobokens lämplighet är relevant och betydelsefull för läraryrke av följande anledningar: 1) Caminando de Nuevo 1är en lärobok som användes i många skolor i Sverige; ) med tanke på hur mycket läroboken i många fall styr undervisningen borde alla lärare ifrågasätta dess lämplighet; 3) samtidigt öppnas diskussionen om en undervisning utan lärobok som har växt sig starkare på senaste tiden. 1 Skolverkets rapport nr 95 (001), s.30. Skolverkets rapport nr 95 (001), s 33. 3 Enligt Lärarnas tidning nummer 1 8-1 december årgång 17 4 Lärarnas tidning nummer 1 8-1 december årgång 17
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3927
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-1273-01.pdf (249.5Kb)
Date
2007
Author
Eklund, Ana Zorrilla
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV