Jag lär dig - Du lär mig? - en pilotstudie om sjuksköterskans uppfattning om eget lärande vid handledning av sjuksköterskestudenter i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
I teach you – you learn me? – a pilot study about the nurse’s conception of her own learning by preceptorship for nursing students clinical education
Abstract
Bakgrund: I sjuksköterskans profession ingår det, förutom patientarbete, att handleda
sjuksköterskestudenter i deras verksamhetsförlagda utbildning VFU. Det är både en
ansvarsfull och tidskrävande uppgift. Dagens akademiska sjuksköterskeutbildning ställer krav
på den handledande sjuksköterskan i att planera för VFU:n och att reflektera utifrån
studentens lärandemål. Lärande sker på olika sätt, ett sätt är att se förändring som ett resultat
av ett lärande.
Syfte: Syftet med studien är att beskriva specialistsjuksköterskans uppfattningar av eget
lärande vid handledning av studenter under deras verksamhetsförlagda utbildning (VFU).
Metod: Empirisk, Kvalitativ analys av intervjuer med en fenomenografisk ansats. Att ta reda
på uppfattningar om hur något upplevs vara genom att anta andra ordningens perspektiv inom
fenomenografi. Strategiskt urval blev specialistsjuksköterska, då tidigare forskning inte
beskrivit detta ämne explicit hos denna grupp. Intervjuerna genomfördes och inleddes med en
öppen fråga: Vad uppfattar du som eget lärande då du handleder en student under deras VFU?
och därefter fick deltagaren berätta fritt. Resultat: Analysen utmynnade i tre teman med åtta
subteman: Lärande genom att ställa frågor: visa intresse av studentens kunskap genom att
fråga och frågor från studenten skapar medvetenhet; Lärande genom att förmedla kunskaper:
utgå från sig själv, trygghet i yrkesroll och reflektion; Lärande i att vinna insikt:
självkännedom, relationens betydelse och upptäcka sin erfarenhet.
Slutsats: Detta är en pilotstudie och för att kunna dra slutsatser av slutgiltig karaktär behövs
en fullskalig studie. Intressant är dock vad som framkommit, att sjuksköterskan börjar
reflektera över vad hen kan, vet och behöver utveckla mer. Genom att ställa frågor som vad,
varför etc. till någon och få frågor av någon så kan det leda till ett sätt att lära. Något
förändras i och med att en lär. Det blir likt ett givande och ett tagande.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-06-16Author
Dolk, Catarina
Keywords
Specialistsjuksköterska
studenthandledare
lärande
verksamhetsförlagd utbildning
uppfattning
Fenomenografi
Language
swe