• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jag lär dig - Du lär mig? - en pilotstudie om sjuksköterskans uppfattning om eget lärande vid handledning av sjuksköterskestudenter i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)

I teach you – you learn me? – a pilot study about the nurse’s conception of her own learning by preceptorship for nursing students clinical education

Sammanfattning
Bakgrund: I sjuksköterskans profession ingår det, förutom patientarbete, att handleda sjuksköterskestudenter i deras verksamhetsförlagda utbildning VFU. Det är både en ansvarsfull och tidskrävande uppgift. Dagens akademiska sjuksköterskeutbildning ställer krav på den handledande sjuksköterskan i att planera för VFU:n och att reflektera utifrån studentens lärandemål. Lärande sker på olika sätt, ett sätt är att se förändring som ett resultat av ett lärande. Syfte: Syftet med studien är att beskriva specialistsjuksköterskans uppfattningar av eget lärande vid handledning av studenter under deras verksamhetsförlagda utbildning (VFU). Metod: Empirisk, Kvalitativ analys av intervjuer med en fenomenografisk ansats. Att ta reda på uppfattningar om hur något upplevs vara genom att anta andra ordningens perspektiv inom fenomenografi. Strategiskt urval blev specialistsjuksköterska, då tidigare forskning inte beskrivit detta ämne explicit hos denna grupp. Intervjuerna genomfördes och inleddes med en öppen fråga: Vad uppfattar du som eget lärande då du handleder en student under deras VFU? och därefter fick deltagaren berätta fritt. Resultat: Analysen utmynnade i tre teman med åtta subteman: Lärande genom att ställa frågor: visa intresse av studentens kunskap genom att fråga och frågor från studenten skapar medvetenhet; Lärande genom att förmedla kunskaper: utgå från sig själv, trygghet i yrkesroll och reflektion; Lärande i att vinna insikt: självkännedom, relationens betydelse och upptäcka sin erfarenhet. Slutsats: Detta är en pilotstudie och för att kunna dra slutsatser av slutgiltig karaktär behövs en fullskalig studie. Intressant är dock vad som framkommit, att sjuksköterskan börjar reflektera över vad hen kan, vet och behöver utveckla mer. Genom att ställa frågor som vad, varför etc. till någon och få frågor av någon så kan det leda till ett sätt att lära. Något förändras i och med att en lär. Det blir likt ett givande och ett tagande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/39339
Samlingar
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Fil(er)
gupea_2077_39339_1.pdf (209.3Kb)
Datum
2015-06-16
Författare
Dolk, Catarina
Nyckelord
Specialistsjuksköterska
studenthandledare
lärande
verksamhetsförlagd utbildning
uppfattning
Fenomenografi
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV