La heterosexualidad como norma. La representación de la familia en cuatro manuales de español para los grados sexto y séptimo en la escuela sueca.
Abstract
De fyra undersökta läroböckerna
använder
i
stort
sett
samma
ord
när
de
presenterar
olika
familjer.
Man
inkluderar
inte
ord
för
att
tala
om
ombildade
familjer.
Kärnfamiljen,
bestående
av
en
mamma,
en
pappa
och
deras
gemensamma
barn
finns
representerad
i
alla
de
fyra
böckerna,
familjer
bestående
av
ensamstående
föräldrar
och
deras
barn
återfinns
i
tre
av
läroböckerna.
Ingen
av
böckerna
tar
dock
med
ombildade
familjer.
Heterosexualiteten
som
norm
understryks
i
böckerna. Ordet
familj
kan
ses
som
ett
begrepp
med
en
vid
betydelse.
Syftet
med
uppsatsen
är
att
undersöka
hur
familjen
presenteras
och
beskrivs
i
fyra
olika
läroböcker
i
spanska
avsedda
för
elever
i
år
6
och
7
i
den
svenska
skolan.
Fokuset
ligger
på
att
undersöka
vilka
typer
av
familjer
som
finns
med
i
böckerna
samt
vilka
ord
för
att
förklara
familjen
som
presenteras
i
dem. Uppsatsens
utgår
från
heteronormen,
som
baseras
på
tanken
att
alla
människor
är
heterosexuella
och
vill
leva
i
ett
heterosexuellt
förhållande.
Heterosexualiteten
ses
då
som
en
av
grundstenarna
som
hela
samhället
vilar
på. Metoden
består
av
en
kvantitativ
och
en
kvalitativ
del.
Den
kvalitativa
delen
syftar
till
att
utreda
vilka
ord
inom
det
semantiska
fältet
“familj”
som
böckerna
tar
upp.
Den
kvalitativa
delen
syftar
till
att
undersöka
hur
böckerna
presenterar
och
talar
om
familjen,
samt
hur
heteronormen
etableras
i
böckerna.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-06-17Author
Karlsson, Linn
Keywords
spanska
Lärobok
Heteronorm
Familj
Spanskundervisning
Ämnesplan
Series/Report no.
SPL kandidatuppsats i spanska
SPL 2015-019
Language
spa