• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La heterosexualidad como norma. La representación de la familia en cuatro manuales de español para los grados sexto y séptimo en la escuela sueca.

Abstract
De fyra undersökta läroböckerna använder i stort sett samma ord när de presenterar olika familjer. Man inkluderar inte ord för att tala om ombildade familjer. Kärnfamiljen, bestående av en mamma, en pappa och deras gemensamma barn finns representerad i alla de fyra böckerna, familjer bestående av ensamstående föräldrar och deras barn återfinns i tre av läroböckerna. Ingen av böckerna tar dock med ombildade familjer. Heterosexualiteten som norm understryks i böckerna. Ordet familj kan ses som ett begrepp med en vid betydelse. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur familjen presenteras och beskrivs i fyra olika läroböcker i spanska avsedda för elever i år 6 och 7 i den svenska skolan. Fokuset ligger på att undersöka vilka typer av familjer som finns med i böckerna samt vilka ord för att förklara familjen som presenteras i dem. Uppsatsens utgår från heteronormen, som baseras på tanken att alla människor är heterosexuella och vill leva i ett heterosexuellt förhållande. Heterosexualiteten ses då som en av grundstenarna som hela samhället vilar på. Metoden består av en kvantitativ och en kvalitativ del. Den kvalitativa delen syftar till att utreda vilka ord inom det semantiska fältet “familj” som böckerna tar upp. Den kvalitativa delen syftar till att undersöka hur böckerna presenterar och talar om familjen, samt hur heteronormen etableras i böckerna.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/39352
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
View/Open
Student essay (286.8Kb)
Date
2015-06-17
Author
Karlsson, Linn
Keywords
spanska
Lärobok
Heteronorm
Familj
Spanskundervisning
Ämnesplan
Series/Report no.
SPL kandidatuppsats i spanska
SPL 2015-019
Language
spa
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV