• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La heterosexualidad como norma. La representación de la familia en cuatro manuales de español para los grados sexto y séptimo en la escuela sueca.

Sammanfattning
De fyra undersökta läroböckerna använder i stort sett samma ord när de presenterar olika familjer. Man inkluderar inte ord för att tala om ombildade familjer. Kärnfamiljen, bestående av en mamma, en pappa och deras gemensamma barn finns representerad i alla de fyra böckerna, familjer bestående av ensamstående föräldrar och deras barn återfinns i tre av läroböckerna. Ingen av böckerna tar dock med ombildade familjer. Heterosexualiteten som norm understryks i böckerna. Ordet familj kan ses som ett begrepp med en vid betydelse. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur familjen presenteras och beskrivs i fyra olika läroböcker i spanska avsedda för elever i år 6 och 7 i den svenska skolan. Fokuset ligger på att undersöka vilka typer av familjer som finns med i böckerna samt vilka ord för att förklara familjen som presenteras i dem. Uppsatsens utgår från heteronormen, som baseras på tanken att alla människor är heterosexuella och vill leva i ett heterosexuellt förhållande. Heterosexualiteten ses då som en av grundstenarna som hela samhället vilar på. Metoden består av en kvantitativ och en kvalitativ del. Den kvalitativa delen syftar till att utreda vilka ord inom det semantiska fältet “familj” som böckerna tar upp. Den kvalitativa delen syftar till att undersöka hur böckerna presenterar och talar om familjen, samt hur heteronormen etableras i böckerna.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/39352
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
Fil(er)
Student essay (286.8Kb)
Datum
2015-06-17
Författare
Karlsson, Linn
Nyckelord
spanska
Lärobok
Heteronorm
Familj
Spanskundervisning
Ämnesplan
Serie/rapportnr.
SPL kandidatuppsats i spanska
SPL 2015-019
Språk
spa
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV