Show simple item record

dc.contributor.authorHammarström, Helena
dc.contributor.authorBrorsson, Mia
dc.date.accessioned2015-06-18T08:52:38Z
dc.date.available2015-06-18T08:52:38Z
dc.date.issued2015-06-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39375
dc.description.abstractSyftet med denna undersökning har varit att se hur barnperspektivet inom BBIC tillämpas i praktiken vid socialtjänstens arbete med barnavårdsutredningar. För att besvara vårt syfte har vi använt oss av följande underfrågor; hur kommer barnperspektivet och barnens behov till uttryck i våra valda publikationer, samt vilken hänsyn tas till barnets ålder och mognad utifrån deras möjlighet till deltagande? Vi har gjort en kvalitativ litteraturstudie där vi analyserat ett urval av tidigare forskning vilka tar upp frågor som ligger i linje med vårt syfte och som publicerats mellan åren 2001­2014. I vårt analysarbete har en tematisk innehållsanalys gjorts av publikationerna utifrån en socialkonstruktionistisk ansats, med de teoretiska utgångspunkterna utvecklingsekologisk teori samt objekt­ respektive aktörsperspektiv. Våra slutsatser är att det finns ett flertal faktorer som är viktiga för hur barnperspektivet inom BBIC framkommer i barnutredningar, och hur barnen därmed ges möjlighet till delaktighet. Barnets ålder, dess vilja att delta och hur vuxna tolkar denna vilja är några sådana faktorer. Även relationen mellan barnet och socialsekreteraren samt samarbetet mellan barnets föräldrar och socialtjänsten är av vikt. Vi fann att barn i stor utsträckning vill vara delaktiga men att det många gånger är vuxna som sätter ramarna för deltagandet. Vårt resultat visar att vuxna i många fall företräder barnen, och att de vuxnas röster om barnets behov och dess bästa tillskrivs större betydelse i utredningarna än barnens egen uppfattning om sina behov. Vår analys visar att dokumentationen av barnets röst i utredningarna förefaller vara av högst varierande grad, barnets perspektiv förefaller hamna i skymundan till fördel för de vuxnas barnperspektiv.sv
dc.language.isoswesv
dc.subject​barnets bästa, barnets röst, barns delaktighet, barnperspektiv, BBIC, socialtjänstensv
dc.titleVems röst går först? En kvalitativ litteraturstudie om hur barnperspektivet i BBIC tillämpas i praktiken vid barnavårdsutredningar hos socialtjänsten.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record