• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läs- och skrivinlärning på Håkantorpsskolan - En studie om Håkantorpsskolans arbetssätt

Sammanfattning
Vårt examensarbete handlar om en ny läs- och skrivinlärningsmetod som används på Håkantorpsskolan i Västerås. Håkantorpsskolan har, enligt egna uppgifter, uppnått väldigt bra resultat när det gäller elevernas läs- och skrivinlärning och utveckling. På de senaste två åren har skolan halverat antalet elever i behov av särskilt stöd och de behöver sällan göra dyslexiutredning på någon av sina elever. Syftet med detta arbete är att ta reda på vad som är specifikt med Håkantorpsskolans läs- och skrivinlärningsmetod. Vi har gjort ett studiebesök på Håkantorpsskolan och observerat lärare, elever och specialpedagog i arbete samt intervjuat tre lärare, rektor och specialpedagog. Undersökningen begränsades till att gälla förskolan upp till år 3. Håkantorpsskolan använder stavelserytm när de lär sina elever läsa och skriva. Redan 3-åringarna i förskolan får under lekfulla former lära sig prata med stavelserytm. När eleverna börjar år 1 används stavelserytmen som stöd i läs- och skrivinlärningen, och stavelserytmen följer sedan eleverna upp genom skolåren. Eleverna på Håkantorpsskolan får också lära sig skriva innan de lär sig läsa. När eleverna börjar träna på bokstäverna använder de enbart versaler och de får lära sig bokstäverna i fyragrupper. Bokstäverna lärs också ut i alfabetisk ordning. Samsyn och kontinuitet är viktiga begrepp på skolan. Utmärkande för deras verksamhet är att de är noga med att eleverna ska lära sig en sak i taget och att eleven hela tiden ska hålla sig inom den proximala utvecklingszonen. Slutsatsen av detta arbete är att vi ställer oss frågan om det är metoden i sig, eller om det är lärarnas samsyn och engagemang som leder fram till deras goda resultat?
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3938
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-1190-15.pdf (1.978Mb)
Datum
2007
Författare
Samuelsson, Peter
Skärlund, Malin
Boström, Jennie
Nyckelord
Läs- och skrivinlärning
stavelserytm
Håkantorpss
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV