Kollegiala samtal utifrån videoinspelade matematiklektioner.
Sammanfattning
Med video som verktyg undersöks i studien vad lärare väljer att utveckla genom att analysera och diskutera sin egen undervisning tillsammans med kollegor. Datamaterialet utgörs av videodokumenterade kollegiala samtal där lärare diskuterar sina egna och varandras videoinspelade lektioner med en forskare som moderator.
Lärarnas videoinspelade diskussioner har analyserats med hjälp av ramverket Mathematical knowledge for teaching (MKT) utarbetat vid University of Michigan av Ball, Thames och Phelps (2008).
Analysen visar att när lärarna själva får bestämma innehållet när den egna undervisningen analyseras, väljer de att diskutera den speciella matematik som behövs för att undervisa Specialized content knowledge (SCK) och innehållsliga aspekter av undervisningen Knowledge of content and teaching (KCT). Däremot är de kateogorier i ramverket som betecknas Common content knowledge (CCK), Horizon content knowledge (HCK), Knowledge of content and students (KCS) samt Knowledge of content and curriculum (KCC) inte i fokus hos lärarna.
Lärarna reflekterar och ser möjligheter till förbättringar av sin egen undervisning när de analyserar och diskuterar de videoinspelade lektionerna. Ramverket MKT saknar en kategori för reflektion vilket begränsar kategoriseringen av lärarnas samtal. MKT skulle behöva vidareutvecklas med en kategori för reflektion om ramverket ska användas för att analysera lärares samtal i fortbildningssyfte. Studien visar att i samtal med kollegor om den egna undervisningen med video verktyg ges möjligheter till utveckling av lärares kunskaper och skulle kunna vara ett effektivt medel för fortbildning av lärare.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015-06-22Författare
Holmberg, Britt
Nyckelord
kollegiala samtal, video, matematiklektioner, fokusgrupp, MKT
Serie/rapportnr.
2015 – IDPP 2105 MG 02