• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fem fjärdedelar är mer än fyra åttondelar: En musikpedagogisk barnföreställning

Abstract
Syftet med uppsatsen är att presentera den musikpedagogiska barnföreställningen Fem fjärdedelar är mer än fyra åttondelar, samt att redogöra för de pedagogiska teorier som ligger till grund för föreställningen. En viktig förebild för föreställning har barnprogrammet Fem myror är fler än fyra elefanter varit. Föreställningen har tre teoretiska utgångspunkter. Den första är Martin Bergströms och Robert Schenks teser om lekens betydelse för lärandet. Den andra är Bergströms tankar om sinnesintegrationens betydelse för lärandet. Den tredje utgångspunkten är Vygostijs idéer om den sociala interaktionens betydelse för lärandet. Innehållet bestod av fyra speciellt utvalda delar som behandlar olika väsentliga avsnitt i musiklära. Dessa avsnitt innefattade musikfilosofi, skalteori, instrumentallära, och slutligen rytmiklära. Två föreställningar framfördes på musikhögskolan vid Göteborgs universitet för en grupp bestående av sex-sjuåringar och ytterligare en grupp i åldrarna sju-åtta. Vi upplevde att barnens reaktioner för föreställningens innehåll uppfyllde våra förväntningar. Vi är nöjda med vad vi har åstadkommit med föreställningen och anser att vårt syfte med att använda leken som pedagogisk metod, precis som underhållningsprogrammet Fem myror är fler än fyra elefanter gör, blev lyckad.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3943
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-1190-09.pdf (261.7Kb)
Date
2007
Author
Cederberg, Christian
Thunberg, Christer
Keywords
musikföreställning
inlärning
lek
social interak
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV