• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fem fjärdedelar är mer än fyra åttondelar: En musikpedagogisk barnföreställning

Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att presentera den musikpedagogiska barnföreställningen Fem fjärdedelar är mer än fyra åttondelar, samt att redogöra för de pedagogiska teorier som ligger till grund för föreställningen. En viktig förebild för föreställning har barnprogrammet Fem myror är fler än fyra elefanter varit. Föreställningen har tre teoretiska utgångspunkter. Den första är Martin Bergströms och Robert Schenks teser om lekens betydelse för lärandet. Den andra är Bergströms tankar om sinnesintegrationens betydelse för lärandet. Den tredje utgångspunkten är Vygostijs idéer om den sociala interaktionens betydelse för lärandet. Innehållet bestod av fyra speciellt utvalda delar som behandlar olika väsentliga avsnitt i musiklära. Dessa avsnitt innefattade musikfilosofi, skalteori, instrumentallära, och slutligen rytmiklära. Två föreställningar framfördes på musikhögskolan vid Göteborgs universitet för en grupp bestående av sex-sjuåringar och ytterligare en grupp i åldrarna sju-åtta. Vi upplevde att barnens reaktioner för föreställningens innehåll uppfyllde våra förväntningar. Vi är nöjda med vad vi har åstadkommit med föreställningen och anser att vårt syfte med att använda leken som pedagogisk metod, precis som underhållningsprogrammet Fem myror är fler än fyra elefanter gör, blev lyckad.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3943
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-1190-09.pdf (261.7Kb)
Datum
2007
Författare
Cederberg, Christian
Thunberg, Christer
Nyckelord
musikföreställning
inlärning
lek
social interak
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV