Fem fjärdedelar är mer än fyra åttondelar: En musikpedagogisk barnföreställning
Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att presentera den musikpedagogiska barnföreställningen Fem
fjärdedelar är mer än fyra åttondelar, samt att redogöra för de pedagogiska teorier som ligger
till grund för föreställningen. En viktig förebild för föreställning har barnprogrammet Fem
myror är fler än fyra elefanter varit.
Föreställningen har tre teoretiska utgångspunkter. Den första är Martin Bergströms och
Robert Schenks teser om lekens betydelse för lärandet. Den andra är Bergströms tankar om
sinnesintegrationens betydelse för lärandet. Den tredje utgångspunkten är Vygostijs idéer om
den sociala interaktionens betydelse för lärandet.
Innehållet bestod av fyra speciellt utvalda delar som behandlar olika väsentliga avsnitt i
musiklära. Dessa avsnitt innefattade musikfilosofi, skalteori, instrumentallära, och slutligen
rytmiklära. Två föreställningar framfördes på musikhögskolan vid Göteborgs universitet för
en grupp bestående av sex-sjuåringar och ytterligare en grupp i åldrarna sju-åtta.
Vi upplevde att barnens reaktioner för föreställningens innehåll uppfyllde våra förväntningar.
Vi är nöjda med vad vi har åstadkommit med föreställningen och anser att vårt syfte med att
använda leken som pedagogisk metod, precis som underhållningsprogrammet Fem myror är
fler än fyra elefanter gör, blev lyckad.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Cederberg, Christian
Thunberg, Christer
Nyckelord
musikföreställning
inlärning
lek
social interak
Språk
sv