Kostymen sys i det tysta - Tyst kunskap och flow i ett musikdramatiskt instuderingsarbete
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med examensarbetet är att undersöka vad tyst kunskap är och om Gårdfeldts musikdramatiska
interpretationsmetod kan medvetandegöra vår tysta kunskap. Vilka yttre faktorer finns och hur kan de påverka
den eventuella processen? Hur påverkar intellektet oss fysiskt? Min huvudfråga undersöker vilka kopplingar
man kan se mellan tyst kunskap, kommunikation och förmågan att nå flow.
Jag har använt mig av litteratur inom tyst kunskap och dramatik samt undervisningsmaterial och examensarbeten
inom musikdramatik. Jag har följt arbetet med barnmusikalen "Flickan, Mamman och soporna" genom
observationer, studenternas egna processdagböcker samt en intervju med Gunilla Gårdfeldt, professor vid
Högskolan för scen och musik.
Genom en kvalitativ hermeneutisk analysmetod visar undersökningen hur Gårdfeldts metod väl fungerar
tillsammans med de teorier som synliggör den tysta kunskapen. För att få en fungerande kommunikation i en
ensemble krävs en medvetenhet om de yttre faktorerna och deras påverkan. I ett arbete där aktörerna trivs
främjas kreativiteten och möjligheten att nå nya erfarenheter och kunskaper. Genom koncentration och fokus på
uppgiften samt ett väl genomarbetat fysiskt och psykiskt bakgrundsarbete kan man nå flow.
Utförandet av detta arbete har skapat en djupare förståelse för ämnet musikdramatik. Jag har sett dess positiva
effekter i att som ensemble samlas runt ett gemensamt mål och hitta en väg till samarbete och engagemang.
Detta ser jag som centralt för mitt fortsatta arbete som pedagog.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Lindh, Ulrika
Keywords
Tyst kunskap
musikdramatik
flow
kommunikation,
Language
sv