• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kostymen sys i det tysta - Tyst kunskap och flow i ett musikdramatiskt instuderingsarbete

Abstract
Sammanfattning: Syftet med examensarbetet är att undersöka vad tyst kunskap är och om Gårdfeldts musikdramatiska interpretationsmetod kan medvetandegöra vår tysta kunskap. Vilka yttre faktorer finns och hur kan de påverka den eventuella processen? Hur påverkar intellektet oss fysiskt? Min huvudfråga undersöker vilka kopplingar man kan se mellan tyst kunskap, kommunikation och förmågan att nå flow. Jag har använt mig av litteratur inom tyst kunskap och dramatik samt undervisningsmaterial och examensarbeten inom musikdramatik. Jag har följt arbetet med barnmusikalen "Flickan, Mamman och soporna" genom observationer, studenternas egna processdagböcker samt en intervju med Gunilla Gårdfeldt, professor vid Högskolan för scen och musik. Genom en kvalitativ hermeneutisk analysmetod visar undersökningen hur Gårdfeldts metod väl fungerar tillsammans med de teorier som synliggör den tysta kunskapen. För att få en fungerande kommunikation i en ensemble krävs en medvetenhet om de yttre faktorerna och deras påverkan. I ett arbete där aktörerna trivs främjas kreativiteten och möjligheten att nå nya erfarenheter och kunskaper. Genom koncentration och fokus på uppgiften samt ett väl genomarbetat fysiskt och psykiskt bakgrundsarbete kan man nå flow. Utförandet av detta arbete har skapat en djupare förståelse för ämnet musikdramatik. Jag har sett dess positiva effekter i att som ensemble samlas runt ett gemensamt mål och hitta en väg till samarbete och engagemang. Detta ser jag som centralt för mitt fortsatta arbete som pedagog.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3950
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-1190-02.pdf (206.8Kb)
Date
2007
Author
Lindh, Ulrika
Keywords
Tyst kunskap
musikdramatik
flow
kommunikation,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV