• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kostymen sys i det tysta - Tyst kunskap och flow i ett musikdramatiskt instuderingsarbete

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med examensarbetet är att undersöka vad tyst kunskap är och om Gårdfeldts musikdramatiska interpretationsmetod kan medvetandegöra vår tysta kunskap. Vilka yttre faktorer finns och hur kan de påverka den eventuella processen? Hur påverkar intellektet oss fysiskt? Min huvudfråga undersöker vilka kopplingar man kan se mellan tyst kunskap, kommunikation och förmågan att nå flow. Jag har använt mig av litteratur inom tyst kunskap och dramatik samt undervisningsmaterial och examensarbeten inom musikdramatik. Jag har följt arbetet med barnmusikalen "Flickan, Mamman och soporna" genom observationer, studenternas egna processdagböcker samt en intervju med Gunilla Gårdfeldt, professor vid Högskolan för scen och musik. Genom en kvalitativ hermeneutisk analysmetod visar undersökningen hur Gårdfeldts metod väl fungerar tillsammans med de teorier som synliggör den tysta kunskapen. För att få en fungerande kommunikation i en ensemble krävs en medvetenhet om de yttre faktorerna och deras påverkan. I ett arbete där aktörerna trivs främjas kreativiteten och möjligheten att nå nya erfarenheter och kunskaper. Genom koncentration och fokus på uppgiften samt ett väl genomarbetat fysiskt och psykiskt bakgrundsarbete kan man nå flow. Utförandet av detta arbete har skapat en djupare förståelse för ämnet musikdramatik. Jag har sett dess positiva effekter i att som ensemble samlas runt ett gemensamt mål och hitta en väg till samarbete och engagemang. Detta ser jag som centralt för mitt fortsatta arbete som pedagog.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3950
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-1190-02.pdf (206.8Kb)
Datum
2007
Författare
Lindh, Ulrika
Nyckelord
Tyst kunskap
musikdramatik
flow
kommunikation,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV