Show simple item record

dc.contributor.authorMagnusson, Dianaswe
dc.contributor.authorBergman, Jennyswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:55Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:55Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3956
dc.description.abstractSyfte Syftet med vår undersökning är att studera hur lärare i grundskolans tidigare år bedriver sitt arbete med skönlitteratur i undervisningen, hur lärandemiljön ser ut samt vad lärarna anser att arbetssättet får för effekter för elevernas lärande? Huvudfråga För att besvara syftet med vår studie har vi valt att konstruera tre frågor av undersökande karaktär. -Hur använder sig lärare av skönlitteratur i undervisningen? -Hur ser lärandemiljön ut? -Hur uppfattar lärarna effekterna för elevers lärande? Metod och material För att besvara undersökningens syfte användes en kvalitativ fallstudie, där de huvudsakliga informations- källorna är observationer och intervjuer. Inför genomförandet skapades en observationsguide och en intervjuguide. Materialet i denna studie bygger dels på observationer från tre skolor och dels på intervjuer med fyra lärare. Resultat Resultatet av vår undersökning visar tre sätt att arbeta med utgångspunkt i skönlitteratur som alla upplevs ge positiva effekter för elevers lärande samt skapar en trygg lärandemiljö där eleverna kan tillåtas reflektera. Det påtalas även att individanpassad undervisning blir lättare med dessa arbetssätt. Yrkesrelevans Det påvisas i styrdokumenten att ett arbete med skönlitteratur skall förekomma i skolan och vår studie är därför relevant för vår kommande roll som lärare då den undersöker hur olika lärare valt att lägga upp undervisningen utifrån skönlitteratur.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectSkönlitteraturswe
dc.subjectUndervisningswe
dc.subjectLärandemiljöswe
dc.subjectEffektswe
dc.title"Det bästa läromedlet som finns!" En fallstudie i att använda skönlitteratur i undervisningen för tidigare åldrar.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record