Visa enkel post

dc.contributor.authorberglund, catrineswe
dc.contributor.authorjacobsson, mariaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:20:02Z
dc.date.available2007-05-08T13:20:02Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3963
dc.description.abstractSyftet med vårt examensarbete är att undersöka på vilket sätt lärare använder sig av skönlitteratur i dagens undervisning, för elever i grundskolans tidigare år. Vi ville också veta om lärarna ansåg sig nå upp till de kunskapsmål i svenska som finns uppsatta i kursplanen, genom användandet av skönlitteratur. Tidigare forskning inom ämnet hämtats ur böcker och skrifter som berör ämnet skönlitteratur. Undersökningen är genomförd på fem skolor i västra Sverige. Vi har genomfört en kvalitativ undersökning, där vi använt oss av enkäter. Enkäten riktades till lärare som undervisar i skolår tre till sex, där frågorna ställdes för att få ett rent lärarperspektiv. Resultatet pekar på att alla lärare använder skönlitteratur i undervisningen, men inte i den utsträckning, eller i den linje av ett sociokulturellt perspektiv som vi hade förväntat oss. 22 av 24 lärare anser att deras elever når upp till kunskapsmålen i svenska, för respektive ålder. Att skönlitteraturen gavs tillräckligt utrymme i undervisningen, tyckte drygt fyra femtedelar av lärarna. De menade att det är upp till varje enskild lärare att använda sig av skönlitteratur, och hur mycket plats den får ta i undervisningen. Tre lärare sade emot detta, med motiveringen att man ofta prioriterade bort skönlitteraturen i undervisningen p.g.a. tidsbrist.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleEn bok är inbunden till sin natur. Öppnar man den i skolan? Då vill vi veta hur! ­ en undersökning av användandet av skönlitteratur i undervisningen, i skolår tre till sex.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post