Multietniskt ungdomsspråk - En studie av ungdomsspråk i en gymnasieskola
Abstract
Syftet med studien har varit att undersöka användandet av multietniskt ungdomsspråk och se på vilket sätt det
skiljer sig från svenska som är normerande i skolan.
Genomförandet har skett genom kvalitativ metod i form av observationsstudier samt intervjuer med lärare och
elever på en högstadieskola i Göteborg. Observationerna har ägt rum på platser utanför klassrummet, där jag
iakttagit ungdomar som samtalat med varandra. Intervjuerna skedde med fyra lärare på skolan, samt tio elever
mellan årskurs sju till nio. Resultatet av intervju- och observationsmaterialet har sedan kopplats till de teoretiska
perspektiven: multietniskt ungdomsspråk, grupptillhörighet, språk och identitet, kodväxling och Sociolingvistisk
forskning.
Resultatet av undersökningen visar att både eleverna och lärarna på skolan upplever att språket har utvecklats
och att man sett en ökning i användandet av multietniskt ungdomsspråk. Det multietniska ungdomsspråket skiljer
sig från den svenska som talas i skolan genom användandet av låneord från flera olika språk som spanska,
persiska, arabiska, engelska etc. Intervjuerna och observationerna visar att användningen av ungdomsspråket
varierar beroende på vilken situation ungdomarna befinner sig i. Flera av lärarna och eleverna redogjorde för att
det multietniska ungdomsspråket framförallt användes utanför lektionssalarna och på raster. Det fanns även
uppfattningar om skillnader mellan tjejer och killars användande av språket, tjejer använder exempelvis mer av
ett så kallat ”sms-språk” jämfört med killar. Bland intervjuerna märktes även att vissa elever hade uppfattningen
om att tjejer som använde samma språkbruk som killar uppfattades som ”fult” och därmed som opassande. Man
anpassar språket efter vem man talar med, om det är lärare, andra vuxna, ungdomar man inte känner eller bland
de egna kamraterna. Ungdomsspråket blir både ett sätt att främja den egna identitetsuppfattningen och en känsla
av grupptillhörighet. Vid de tillfällen som kodväxling används är det främst i syfte att förstärka meningar och
uttryck inom den egna gruppen. Språket blir således ett sätt att både medvetet och omedvetet visa tillhörighet,
men även ett sätt att inkludera och ta avstånd från vissa grupper i samhället.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015-06-30Author
Chamun, Michella
Keywords
Etnicitet
identitet
multietniskt ungdomsspråk
könsskillnader
Series/Report no.
HT13-1120-39
Language
swe