Show simple item record

dc.contributor.authorJönsson, Jenny
dc.contributor.authorWinkler, Carina
dc.date.accessioned2015-07-02T08:44:25Z
dc.date.available2015-07-02T08:44:25Z
dc.date.issued2015-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39737
dc.description.abstractSyfte: Syftet är att med inspiration av diskursanalys granska grundsärskolors systematiska kvali¬tets-arbete i sin helhet. Studiens preciserade frågeställningar är: Hur skrivs kunskap, be¬dömning och betyg fram? och Vilka diskurser framträder i granskningen av de sjutton syste¬matiska kva-litetsarbetena? Teori och metod: Den teoretiska ansats som använts i studien är diskursanalys. Metoden har i huvudsak inspire-rats av Laclau och Mouffes diskursteori samt Foucaults diskursanalys. Diskurser gör det möj-ligt att tala om och förstå världen som vi lever i. De är både sammanhangsbundna och tids-bund¬na och en studie med diskursanalysen som ansats kan ses som ett utsnitt av världen. Sjut-ton systematiska kvalitetsarbeten har granskats. Empirin samlades in via rektorer och sök¬ning¬-ar på Internet. Samtliga texter har vid upprepade tillfällen lästs tillsammans med fokus på att finna grupperingar och texternas nodalpunkt för att utifrån dessa bygga våra diskurser. No-dalpunkten är ett speciellt tecken kring vilka andra ord samlas och på så vis organiseras och bildas en diskurs. De systematiska kvalitetsarbetenas nodalpunkt redovisas i resultatdelen. Resultat: Studiens diskurser är identifierade utifrån nodalpunkten elev. Utbildningsdiskursen är störst till omfånget, men bedöms ändå som minst då det är få arbeten som beskriver kunskap, be-döm¬ning och betyg. Det generella är att betygen för grundsärskolans elever inte redovisas. I de systematiska kvalitetsarbeten, som redovisar grundskola och grundsärskola tillsammans, faller grundsärskolans resultat bort. Inom organisationsdiskursen dominerar uppgifter om hur personalen organiseras och det redogörs för hur organisationen byggs runt elevens förutsätt-ningar och behov. Trygghetsdiskursen återfinns i alla arbeten, men är inte lika omfat¬tande som organisationsdiskursen. Utmärkande för trygghetsdiskursen är beskrivningar av grund¬sär-skolans unika och trygga elever som når målen. Vilka mål som avses framgår inte. I trygg-hetsdiskursen framgår att personalen har lång erfarenhet, är lyhörda och har stort tålamod.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT14 IPS21 SLP600sv
dc.subjectdiskursanalyssv
dc.subjectsystematiskt kvalitetsarbetesv
dc.subjectgrundsärskolasv
dc.title"Jag ber att få återkomma". En diskursanalys av systematiska kvalitetsarbeten i grundsärskolansv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record