dc.contributor.author | Jönsson, Jenny | |
dc.contributor.author | Winkler, Carina | |
dc.date.accessioned | 2015-07-02T08:44:25Z | |
dc.date.available | 2015-07-02T08:44:25Z | |
dc.date.issued | 2015-07-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/39737 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Syftet är att med inspiration av diskursanalys granska grundsärskolors systematiska kvali¬tets-arbete i sin helhet. Studiens preciserade frågeställningar är: Hur skrivs kunskap, be¬dömning och betyg fram? och Vilka diskurser framträder i granskningen av de sjutton syste¬matiska kva-litetsarbetena?
Teori och metod:
Den teoretiska ansats som använts i studien är diskursanalys. Metoden har i huvudsak inspire-rats av Laclau och Mouffes diskursteori samt Foucaults diskursanalys. Diskurser gör det möj-ligt att tala om och förstå världen som vi lever i. De är både sammanhangsbundna och tids-bund¬na och en studie med diskursanalysen som ansats kan ses som ett utsnitt av världen. Sjut-ton systematiska kvalitetsarbeten har granskats. Empirin samlades in via rektorer och sök¬ning¬-ar på Internet. Samtliga texter har vid upprepade tillfällen lästs tillsammans med fokus på att finna grupperingar och texternas nodalpunkt för att utifrån dessa bygga våra diskurser. No-dalpunkten är ett speciellt tecken kring vilka andra ord samlas och på så vis organiseras och bildas en diskurs. De systematiska kvalitetsarbetenas nodalpunkt redovisas i resultatdelen.
Resultat:
Studiens diskurser är identifierade utifrån nodalpunkten elev. Utbildningsdiskursen är störst till omfånget, men bedöms ändå som minst då det är få arbeten som beskriver kunskap, be-döm¬ning och betyg. Det generella är att betygen för grundsärskolans elever inte redovisas. I de systematiska kvalitetsarbeten, som redovisar grundskola och grundsärskola tillsammans, faller grundsärskolans resultat bort. Inom organisationsdiskursen dominerar uppgifter om hur personalen organiseras och det redogörs för hur organisationen byggs runt elevens förutsätt-ningar och behov. Trygghetsdiskursen återfinns i alla arbeten, men är inte lika omfat¬tande som organisationsdiskursen. Utmärkande för trygghetsdiskursen är beskrivningar av grund¬sär-skolans unika och trygga elever som når målen. Vilka mål som avses framgår inte. I trygg-hetsdiskursen framgår att personalen har lång erfarenhet, är lyhörda och har stort tålamod. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT14 IPS21 SLP600 | sv |
dc.subject | diskursanalys | sv |
dc.subject | systematiskt kvalitetsarbete | sv |
dc.subject | grundsärskola | sv |
dc.title | "Jag ber att få återkomma". En diskursanalys av systematiska kvalitetsarbeten i grundsärskolan | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |