• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Jag ber att få återkomma". En diskursanalys av systematiska kvalitetsarbeten i grundsärskolan

Sammanfattning
Syfte: Syftet är att med inspiration av diskursanalys granska grundsärskolors systematiska kvali¬tets-arbete i sin helhet. Studiens preciserade frågeställningar är: Hur skrivs kunskap, be¬dömning och betyg fram? och Vilka diskurser framträder i granskningen av de sjutton syste¬matiska kva-litetsarbetena? Teori och metod: Den teoretiska ansats som använts i studien är diskursanalys. Metoden har i huvudsak inspire-rats av Laclau och Mouffes diskursteori samt Foucaults diskursanalys. Diskurser gör det möj-ligt att tala om och förstå världen som vi lever i. De är både sammanhangsbundna och tids-bund¬na och en studie med diskursanalysen som ansats kan ses som ett utsnitt av världen. Sjut-ton systematiska kvalitetsarbeten har granskats. Empirin samlades in via rektorer och sök¬ning¬-ar på Internet. Samtliga texter har vid upprepade tillfällen lästs tillsammans med fokus på att finna grupperingar och texternas nodalpunkt för att utifrån dessa bygga våra diskurser. No-dalpunkten är ett speciellt tecken kring vilka andra ord samlas och på så vis organiseras och bildas en diskurs. De systematiska kvalitetsarbetenas nodalpunkt redovisas i resultatdelen. Resultat: Studiens diskurser är identifierade utifrån nodalpunkten elev. Utbildningsdiskursen är störst till omfånget, men bedöms ändå som minst då det är få arbeten som beskriver kunskap, be-döm¬ning och betyg. Det generella är att betygen för grundsärskolans elever inte redovisas. I de systematiska kvalitetsarbeten, som redovisar grundskola och grundsärskola tillsammans, faller grundsärskolans resultat bort. Inom organisationsdiskursen dominerar uppgifter om hur personalen organiseras och det redogörs för hur organisationen byggs runt elevens förutsätt-ningar och behov. Trygghetsdiskursen återfinns i alla arbeten, men är inte lika omfat¬tande som organisationsdiskursen. Utmärkande för trygghetsdiskursen är beskrivningar av grund¬sär-skolans unika och trygga elever som når målen. Vilka mål som avses framgår inte. I trygg-hetsdiskursen framgår att personalen har lång erfarenhet, är lyhörda och har stort tålamod.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/39737
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_39737_1.pdf (583.4Kb)
Datum
2015-07-02
Författare
Jönsson, Jenny
Winkler, Carina
Nyckelord
diskursanalys
systematiskt kvalitetsarbete
grundsärskola
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
HT14 IPS21 SLP600
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV