Visa enkel post

dc.contributor.authorTropp, Malin
dc.date.accessioned2015-07-02T11:41:30Z
dc.date.available2015-07-02T11:41:30Z
dc.date.issued2015-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39745
dc.descriptionSpecialarbete, SSA 136 15 hp Ämne: Svenska som andraspråk Termin: 2015 Handledare: Julia Prenticesv
dc.description.abstractEtt partikelverb består av ett verb och en betonad partikel i form av en preposition eller ett adverb. Denna ordkombination kan kopplas både till ordbildning och syntax. Partikelverbet kan vara en produktiv konstruktion, eller en lexikaliserad ordförbindelse där verb och partikel har en gemensam betydelse som inte går att tolka utifrån de ingående delarna. Syftet med denna undersökning är att studera vuxna andraspråkselevers skriftliga produktion av partikelverb i jämförelse med en grupp modersmålstalare. Undersökningen har först och främst en kvantitativ karaktär, då det empiriska materialet sammanställs i ett resultat som visar medelvärdet av antal producerade partikelverb per grupp. Min hypotes är att då partikelverben är förknippade med en rad svårigheter så är dessa föremål för olika undvikandestrategier och används i mindre utsträckning av andraspråksinlärarna. Resultatet visar också att modersmålstalarna använder mer än dubbelt så många partikelverb per elev som andraspråkstalarna. Detta resultat ligger också i linje med en tidigare gjord undersökning av Enström. Modersmålstalarna uppvisar också en större partikelvariation och använder vissa partiklar mer rikligt och med fler funktioner än andraspråkstalarna. De använder också partikelverben i överförd och metaforisk betydelse i en högre utsträckning än andraspråkstagarna. När de gäller de individuella variationerna är dessa dock mer framträdande bland andraspråkstalarna, där individuella prestationer får ett kraftigt genomslag på medelvärdet av antal producerade partikelverb.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectpartikelverbsv
dc.subjectandraspråksinläraresv
dc.subjectvuxna inläraresv
dc.titleFöra in, räkna av och skriva under! En undersökning av vuxna språkinlärares skriftliga produktion av partikelverbsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post