Kramar och ramar Organisatoriska aspekter på utbildningen för nyanlända elever i grundskolans senare år ur ett språk- och kunskapsutvecklande perspektiv
Abstract
Syftet med studien är att jämföra hur tre olika skolor i Göteborg väljer att organisera
sina nyanlända elever i grundskolans senare år samt på vilket sätt organiseringen
påverkar elevernas möjlighet till en språk- och kunskapsutvecklande undervisning.
Detta har undersökts genom en kvalitativ metod där observationer och
semistrukturerade intervjuer genomfördes med tre lärare som undervisar nyanlända
elever i svenska som andraspråk i årskurs 6-9. Det insamlade materialet
analyserades med hjälp av begreppet ramfaktorer och Cummins fyrfältsmodell.
Resultatet visar att skolornas valda organisationsmodell av de nyanlända eleverna
till viss del kan vara avgörande ifall en språk- och kunskapsutvecklande
undervisning kan uppnås. Det som bidrar till detta är de rådande ramfaktorerna på
respektive skola. I studien visar det sig framförallt att bristande styrdokument
gällande nyanlända elever leder till att ansvaret av att organisera de nyanlända
eleverna ofta läggs på skolornas svenska som andraspråkslärare. Studien tillför ett
språk- och kunskapsutvecklande perspektiv på de organisatoriska aspekterna av
organiseringen av nyanlända elever. Vidare kan studien skapa en medvetenhet hos
lärare, rektorer och politiker för att tillsammans kunna arbeta på en bredare front för
att göra de nyanlända eleverna till hela skolans angelägenhet.
Degree
Student essay
Other description
Interdisciplinärt arbete, SIS133 15 hp
Ämne: Svenska som andraspråk
Termin: VT 2015
Handledare: Sofia Tingsell
View/ Open
Date
2015-07-06Author
Gustafsson, Amanda
Keywords
Cummins fyrfältsmodell
förberedelseklass
nyanlända elever
organisationsmodell
ramfaktorer
språk- och kunskapsutvecklande undervisning
Language
swe