• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kramar och ramar Organisatoriska aspekter på utbildningen för nyanlända elever i grundskolans senare år ur ett språk- och kunskapsutvecklande perspektiv

Abstract
Syftet med studien är att jämföra hur tre olika skolor i Göteborg väljer att organisera sina nyanlända elever i grundskolans senare år samt på vilket sätt organiseringen påverkar elevernas möjlighet till en språk- och kunskapsutvecklande undervisning. Detta har undersökts genom en kvalitativ metod där observationer och semistrukturerade intervjuer genomfördes med tre lärare som undervisar nyanlända elever i svenska som andraspråk i årskurs 6-9. Det insamlade materialet analyserades med hjälp av begreppet ramfaktorer och Cummins fyrfältsmodell. Resultatet visar att skolornas valda organisationsmodell av de nyanlända eleverna till viss del kan vara avgörande ifall en språk- och kunskapsutvecklande undervisning kan uppnås. Det som bidrar till detta är de rådande ramfaktorerna på respektive skola. I studien visar det sig framförallt att bristande styrdokument gällande nyanlända elever leder till att ansvaret av att organisera de nyanlända eleverna ofta läggs på skolornas svenska som andraspråkslärare. Studien tillför ett språk- och kunskapsutvecklande perspektiv på de organisatoriska aspekterna av organiseringen av nyanlända elever. Vidare kan studien skapa en medvetenhet hos lärare, rektorer och politiker för att tillsammans kunna arbeta på en bredare front för att göra de nyanlända eleverna till hela skolans angelägenhet.
Degree
Student essay
Other description
Interdisciplinärt arbete, SIS133 15 hp Ämne: Svenska som andraspråk Termin: VT 2015 Handledare: Sofia Tingsell
URI
http://hdl.handle.net/2077/39784
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
gupea_2077_39784_1.pdf (584.7Kb)
Date
2015-07-06
Author
Gustafsson, Amanda
Keywords
Cummins fyrfältsmodell
förberedelseklass
nyanlända elever
organisationsmodell
ramfaktorer
språk- och kunskapsutvecklande undervisning
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV