• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kramar och ramar Organisatoriska aspekter på utbildningen för nyanlända elever i grundskolans senare år ur ett språk- och kunskapsutvecklande perspektiv

Sammanfattning
Syftet med studien är att jämföra hur tre olika skolor i Göteborg väljer att organisera sina nyanlända elever i grundskolans senare år samt på vilket sätt organiseringen påverkar elevernas möjlighet till en språk- och kunskapsutvecklande undervisning. Detta har undersökts genom en kvalitativ metod där observationer och semistrukturerade intervjuer genomfördes med tre lärare som undervisar nyanlända elever i svenska som andraspråk i årskurs 6-9. Det insamlade materialet analyserades med hjälp av begreppet ramfaktorer och Cummins fyrfältsmodell. Resultatet visar att skolornas valda organisationsmodell av de nyanlända eleverna till viss del kan vara avgörande ifall en språk- och kunskapsutvecklande undervisning kan uppnås. Det som bidrar till detta är de rådande ramfaktorerna på respektive skola. I studien visar det sig framförallt att bristande styrdokument gällande nyanlända elever leder till att ansvaret av att organisera de nyanlända eleverna ofta läggs på skolornas svenska som andraspråkslärare. Studien tillför ett språk- och kunskapsutvecklande perspektiv på de organisatoriska aspekterna av organiseringen av nyanlända elever. Vidare kan studien skapa en medvetenhet hos lärare, rektorer och politiker för att tillsammans kunna arbeta på en bredare front för att göra de nyanlända eleverna till hela skolans angelägenhet.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Interdisciplinärt arbete, SIS133 15 hp Ämne: Svenska som andraspråk Termin: VT 2015 Handledare: Sofia Tingsell
URL:
http://hdl.handle.net/2077/39784
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_39784_1.pdf (584.7Kb)
Datum
2015-07-06
Författare
Gustafsson, Amanda
Nyckelord
Cummins fyrfältsmodell
förberedelseklass
nyanlända elever
organisationsmodell
ramfaktorer
språk- och kunskapsutvecklande undervisning
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV