• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det är inte samma att skriva mejl till en kompis och insändare till en tidning, säger min lärare hela tiden”. En studie om skrivutvecklande arbetssätt inom sfi

Abstract
Denna uppsats behandlar skrivundervisning av elever med kort utbildningsbakgrund på avslutande kursen inom Utbildning i svenska för invandare (sfi), d.v.s. kurs D. Bakgrunden är att en stor andel elever med kort utbildningsbakgrund sällan når utbildningsmålen. Genom att jämföra och diskutera forskningens, lärarnas och elevernas syn på en skrivutvecklande undervisning ville jag bidra med kunskap kring skrivutvecklande arbetssätt. Genom kvalitativa intervjuer med fyra elever och fyra lärare från två olika skolor i Västsverige ges utifrån deras upplevelser en beskrivning av hur skrivundervisning bedrivs i dag samt hur lärarna tycker att den borde bedrivas. Resultatet av min undersökning visar att lärarna är medvetna om de olika skrivutvecklande arbetssätten som finns men att de används olika i olika klasser. Eleverna tycker att deras lärare är duktiga pedagoger men även att de inte alltid får den hjälp som de behöver eftersom gruppen är för stor och lärare inte har tid att hjälpa alla elever. Arbete i små grupper med goda möjligheter till interaktion och stöttning anses språkutvecklande av både lärarna och eleverna. Studiens resultat tyder på att skolorna behöver göra vissa förändringar och insatser för att bättre kunna möta kortutbildade elevers specifika behov.
Degree
Student essay
Other description
Specialarbete, 15 hp Svenska som andraspråk, SSA 136 Vårterminen 2015 Handledare: Charlotta Olvegård
URI
http://hdl.handle.net/2077/39794
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
gupea_2077_39794_1.pdf (707.8Kb)
Date
2015-07-06
Author
Amir, Fikic
Keywords
Sfi – kurs D
kort utbildningsbakgrund
texttyper
skrivutvecklande arbetssätt
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV