Show simple item record

dc.contributor.authorAmir, Fikic
dc.date.accessioned2015-07-06T11:54:45Z
dc.date.available2015-07-06T11:54:45Z
dc.date.issued2015-07-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39794
dc.descriptionSpecialarbete, 15 hp Svenska som andraspråk, SSA 136 Vårterminen 2015 Handledare: Charlotta Olvegårdsv
dc.description.abstractDenna uppsats behandlar skrivundervisning av elever med kort utbildningsbakgrund på avslutande kursen inom Utbildning i svenska för invandare (sfi), d.v.s. kurs D. Bakgrunden är att en stor andel elever med kort utbildningsbakgrund sällan når utbildningsmålen. Genom att jämföra och diskutera forskningens, lärarnas och elevernas syn på en skrivutvecklande undervisning ville jag bidra med kunskap kring skrivutvecklande arbetssätt. Genom kvalitativa intervjuer med fyra elever och fyra lärare från två olika skolor i Västsverige ges utifrån deras upplevelser en beskrivning av hur skrivundervisning bedrivs i dag samt hur lärarna tycker att den borde bedrivas. Resultatet av min undersökning visar att lärarna är medvetna om de olika skrivutvecklande arbetssätten som finns men att de används olika i olika klasser. Eleverna tycker att deras lärare är duktiga pedagoger men även att de inte alltid får den hjälp som de behöver eftersom gruppen är för stor och lärare inte har tid att hjälpa alla elever. Arbete i små grupper med goda möjligheter till interaktion och stöttning anses språkutvecklande av både lärarna och eleverna. Studiens resultat tyder på att skolorna behöver göra vissa förändringar och insatser för att bättre kunna möta kortutbildade elevers specifika behov.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectSfi – kurs Dsv
dc.subjectkort utbildningsbakgrundsv
dc.subjecttexttypersv
dc.subjectskrivutvecklande arbetssättsv
dc.title”Det är inte samma att skriva mejl till en kompis och insändare till en tidning, säger min lärare hela tiden”. En studie om skrivutvecklande arbetssätt inom sfisv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record