Hållbarhetsstrategier: Är det ett hinder att vara mindre? – En studie kring motiv bakom implementering av hållbarhetsstrategier i mindre svenska företag inom hudvårdsbranschen
Abstract
Problem: Hudvårdsbranschen domineras av mindre företag. Mindre företag möter
fler svårigheter, begränsningar och motstånd vid strategiimplementering och
hållbarhetsarbete än andra aktörer. Ändå verkar trenden av hållbarhetsstrategierna öka
markant just inom den här branschen.
Syfte: Syftet med studien är att bidra med kunskap till området kring
hållbarhetsstrategier och motiv för implementeringen av dem i mindre företag som
arbetar med hudvård i Sverige.
Frågeställning: Varför väljer vissa mindre svenska företag inom hudvårdsbranschen
att implementera hållbarhetsstrategier i sin verksamhet?
Litteratur: Litteraturen ligger som ett ramverk för studien och anses kartlägga de
möjliga anledningar till varför mindre företags väljer att implementera
hållbarhetsstrategier eller inte. Litteraturen samlades in före empirin.
Metod: Metoden har en kvalitativ ansats. Empirin samlades in via intervjuer genom
personliga möten, på telefon och mail, som sedan har transkriberats och tolkats utifrån
en modell som författarna har skapat.
Slutsats: Mindre företag möts av ett påtagligt motstånd och en hittills långsamt
framväxande bransch med vaga regler och kontroller samt en relativ okunskap för vad
som är bra och inte. Begränsningarna och svårigheterna är många men varken pengar
eller resurskrävande ansträngningar och uppoffringar verkar betyda mer än ett gott
och ärligt samvete som skapar långsiktigt legitimitet och ett starkt förtroende för
företagen i denna studie.
Degree
Student essay
Other description
Problem: Small companies dominate the skin care industry, and they also face more
difficulties, constraints and resistance in strategy implementation and sustainability
work than other operators. Still, the trend of sustainability strategies increase
significantly precisely in this industry.
Purpose: The purpose of the study is to contribute knowledge to the field of
sustainability strategies and motives for the implementation of them in smaller
companies who engage with skin care, in Sweden.
Framing of a question: Why do some smaller Swedish companies in the skin care
industry choose to implement sustainability strategies in their business?
Literature: The literature functions as a framework for the study and is considered to
identify the possible reasons why small companies choose to implement sustainability
strategies or not. The literature is collected before the empirical data.
Method: This paper is constructed by a qualitative method approach. The empirical
data were collected through interviews, by telephone, personal meetings and email,
which were then transcribed and the interpreted by a model, which the authors have
created.
Conclusion: Smaller companies are often met by larger resistance and an until up to
the present slowly emerging industry with vague rules and controls as well as an
comparative knowledge of what is good and what is not. The limits and difficulties
are many but neither money nor other resource demanding efforts seem to outweigh
the feeling of doing good and be a responsible company. This is shown in the
companies in this study who obtains long-time legitimacy and trust among their
customers.
4
Keywords: sustainability and small businesses, sustainability strategies, isomorphism,
difficulties with sustainability, strategy implementation, skin care and skin care
industry
View/ Open
Date
2015-07-07Author
Nilsson, Frida
Viksten, Mikaela
Keywords
hållbarhet och mindre företag, hållbarhetsstrategier, isomorfism, svårigheter med hållbarhet, strategiimplementering, hudvård och hudvårdsbranschen
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande
14/15:8
Language
swe