• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hållbarhetsstrategier: Är det ett hinder att vara mindre? – En studie kring motiv bakom implementering av hållbarhetsstrategier i mindre svenska företag inom hudvårdsbranschen

Sammanfattning
Problem: Hudvårdsbranschen domineras av mindre företag. Mindre företag möter fler svårigheter, begränsningar och motstånd vid strategiimplementering och hållbarhetsarbete än andra aktörer. Ändå verkar trenden av hållbarhetsstrategierna öka markant just inom den här branschen. Syfte: Syftet med studien är att bidra med kunskap till området kring hållbarhetsstrategier och motiv för implementeringen av dem i mindre företag som arbetar med hudvård i Sverige. Frågeställning: Varför väljer vissa mindre svenska företag inom hudvårdsbranschen att implementera hållbarhetsstrategier i sin verksamhet? Litteratur: Litteraturen ligger som ett ramverk för studien och anses kartlägga de möjliga anledningar till varför mindre företags väljer att implementera hållbarhetsstrategier eller inte. Litteraturen samlades in före empirin. Metod: Metoden har en kvalitativ ansats. Empirin samlades in via intervjuer genom personliga möten, på telefon och mail, som sedan har transkriberats och tolkats utifrån en modell som författarna har skapat. Slutsats: Mindre företag möts av ett påtagligt motstånd och en hittills långsamt framväxande bransch med vaga regler och kontroller samt en relativ okunskap för vad som är bra och inte. Begränsningarna och svårigheterna är många men varken pengar eller resurskrävande ansträngningar och uppoffringar verkar betyda mer än ett gott och ärligt samvete som skapar långsiktigt legitimitet och ett starkt förtroende för företagen i denna studie.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Problem: Small companies dominate the skin care industry, and they also face more difficulties, constraints and resistance in strategy implementation and sustainability work than other operators. Still, the trend of sustainability strategies increase significantly precisely in this industry. Purpose: The purpose of the study is to contribute knowledge to the field of sustainability strategies and motives for the implementation of them in smaller companies who engage with skin care, in Sweden. Framing of a question: Why do some smaller Swedish companies in the skin care industry choose to implement sustainability strategies in their business? Literature: The literature functions as a framework for the study and is considered to identify the possible reasons why small companies choose to implement sustainability strategies or not. The literature is collected before the empirical data. Method: This paper is constructed by a qualitative method approach. The empirical data were collected through interviews, by telephone, personal meetings and email, which were then transcribed and the interpreted by a model, which the authors have created. Conclusion: Smaller companies are often met by larger resistance and an until up to the present slowly emerging industry with vague rules and controls as well as an comparative knowledge of what is good and what is not. The limits and difficulties are many but neither money nor other resource demanding efforts seem to outweigh the feeling of doing good and be a responsible company. This is shown in the companies in this study who obtains long-time legitimacy and trust among their customers. 4 Keywords: sustainability and small businesses, sustainability strategies, isomorphism, difficulties with sustainability, strategy implementation, skin care and skin care industry
URL:
http://hdl.handle.net/2077/39805
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_39805_1.pdf (315.9Kb)
Datum
2015-07-07
Författare
Nilsson, Frida
Viksten, Mikaela
Nyckelord
hållbarhet och mindre företag, hållbarhetsstrategier, isomorfism, svårigheter med hållbarhet, strategiimplementering, hudvård och hudvårdsbranschen
Serie/rapportnr.
Environmental Management/Uthålligt företagande
14/15:8
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV